A riporter nem volt ott, amikor a tragédia történt.
A szemtanú még lehet, hogy maga is áldozata a tragédiának.
A riporter nem sír.
A szemtanú lehet, hogy sírni se tud már, mert annyit sírt.
A riporter előre készül a kérdésekkel.
A szemtanúnak fogalma sincs, hogy miért történt az egész.
A riporter meghallgathat sok szemtanút, de nem kell elköteleződnie egyik mellett se.
A szemtanú csak azt tudja, amit látott és hallott, de arról nem hallgathat.
A riporter ritkán viszi vásárra a bőrét, csak akkor, ha maga is szemtanúvá válik.
A szemtanúnak már lehet, hogy le is nyúzták a bőrét.
Amikor a riporter elmondja a tragédiát, akkor lehet, hogy éppen a legfontosabbat hagyja ki.
Ha a szemtanú visszahallgatja a riporter összefoglalását, akkor biztos, hogy nem ért vele egyet.
Ezt a gondolatsort elég sokáig lehetne folytatni és én nem unnám meg, de attól még nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kedves olvasó se unná.
A hitet kétféleképpen lehet megélni. Riporterként vagy szemtanúként. A riporteri mentalitás teoretikus hozzáállás. A szemtanú mentalitás egzisztenciális tapasztalat.
Totálisan teljesen mindegy, hogy valaki személyesen látta-e az élő Jézust, hiszen az Emmauszba vezető úton a tanítványok is majdnem orra estek benne, mégse ismerték fel (vö. Lk 24,13-35). Ráadásul korábban hallottak is Jézus feltámadásáról a szemtanúktól. Időbe tellett míg az egyetlen idegen, az élő Jézus szépen kihallgatta belőlük a siránkozásaikat. És aztán felépítette bennük a szemtanú mentalitást.
A hit titka pedig éppen az, hogy amikor szemtanúvá válnak, pont akkor tűnik el előlük.
És ez igaz ránk is. Szemtanúvá válásra vagyunk hivatva.
Csak az úton járva válunk szemtanúvá. Csak az úton járva ragyog fel az igazság arca. Nem adatik meg előre a riporteri magabiztosság számára, nem kapja meg a teoretikus számolgató hidegség.
Rá kell szánni magunkat, hogy az igazság keresésében éljünk itt és most.Te riporter, vagy szemtanú vagy? Ez a kérdés modern megfogalmazása egy kétezer éve hangzó kérdésnek: "Mi az igazság?" (Jn 18,38)
Én az igazság keresésében élek. Keresem az igazságot. Hiszem, hogy az igazság keres engem. Hiszem, hogy az igazság már megtalált, rám talált. Rám találásában keresem. Az igazság csak itt és most tud rám találni, és csak itt és most tudom keresni. Ez az egzisztenciális szituáció: itt és most ki vagyok kérdezve. Rám találásában kikérdez engem: Mi az igazság?
Ez a kérdés, amelyre választ keresek az igazság keresésében, itt és most.
Sokszor megesik, hogy felteszem a kérdést: Miért fontos, hogy ébren tartsam magamban azokat a vágyakat, amiket az élet szokásosnak tűnő keretei között talán nem is kellene megvalósítanom? És egyáltalán miért gondolkozzak olyan kérdéseken, amik nem kötelezőek, amit senki sem mond, ami szinte fel sem merül?
Például mért gondolkozok azon, hogy hogyan támasszunk föl halottakat?
De az az ember, aki nem kérdez, aki nem veszi föl az egzisztenciális szituáció konkrét terhét, aki becsukja a szemét, az könnyen elalszik. Van, aki alvó üzemmódra kapcsol az Egyházban is...
Az az ember, aki szemet huny a
kétértelműségek, a pazarlások, a kényelmes megoldások fölött, végül elveszíti
azt az érzékét, amivel később megítélhette volna az igazságot. Ilyen emberek
voltak a farizeusok. Szemet hunytak saját kapzsiságuk, hatalomvágyuk,
kizsákmányoló, a szegényeket kisemmiző életmódjuk fölött. Nem látták meg az
igazságot, mert már korábban vakká tették önmagukat. Jézus joggal veti a
szemükre: „Miért nem ítélitek meg
magatok, hogy mi az igazság?” (Lk 12,57) Ez a mondat azt feltételezi, hogy
képesek vagyunk meglátni, megtalálni, megtapasztalni és megítélni az igazságot.
Éppen ezért felelnünk kell, tudnunk kell felelni az igazság kérdezésére.
Meg kell ítélni, hogy mi
az igazság. Ez itt és most az idők jele nekem: Mi az igazság?
Szabadon kérdezni
Szabadon kérdezni
Bennünk és köztünk két
világ harcol egymással: a teoretikus kérdések világa és az egzisztenciális
kérdések világa.
Az én személyes hitvallásom egyik eleme az, hogy aki mer kérdezni, az megváltoztatja a világot. Erre bátorítom a gyerekeket a hittanórákon és a felnőtteket is a közösségeinkben. És ezt teszem én magam is.
A legelső teoretikus
kérdés a történelemben így hangzott: „Miért
parancsolta meg nektek Isten, hogy a kert egyetlen fájáról se egyetek?” (Ter
3,1) Az összes többi ennek változata, ezért szükségtelen akárcsak egy másik
példát említeni, még akkor is, ha az a saját életünkben szólal meg. Sőt, épp
ekkor, ha itt és most hangzik fel egy teoretikus kérdés, velem szemben és ellenem,
akkor nem szabad megszólalnom. Vagy legfeljebb annyit mondhatok: „Ez a kérdés
természete szerint megválaszolhatatlan.” Ekkor csak a mozdulatlanság segíthet,
a mozdulatlan ajkak. Mert aki szól, az belép a körbe. És minden körbe lépés
körbelépés. Ekkor már annak fogja vagyok, aki kérdezett. Fogságban vagyok. A
teoretikus kérdéseknek csak áldozatai vannak, nincsenek győztesei. Áldozat, aki
kérdez, és áldozat, aki válaszol. Megmenthetetlen áldozat. Aki pedig
megoldásokat keres, az itt fog megdögleni.
Mi mindannyian egyszer
már válaszoltunk. És belekerültünk az elzáródás légkörébe, egy zárványba, ahol
úgy tűnik, hogy minden a helyén van. Itt a szabadság azt jelenti, hogy
életemben minden a legapróbb részletekig a helyén van. Én alkotom meg ezt a
rendet. Ez azonban csak szabadságnak látszó szabadkozás, játszadozó lebegés,
ahol eltesszük a talentumot jobb időkre és így meg is van, de nincs is. Itt a
részletek végtelen időkig tartó parttalan összecsiszolása történik, ami soha
sem jut el az Egészhez. Éppen ezért őrült vágtában rohanó meneküléssé válik
minden mozdulat, a legapróbb is. Ez a zárvány-lét, az élettelen
fényképfelvételekből való elemzés, jósolgatás, a kérdések kifüggesztése lebegő
pozícióba. Itt felcsillan a gonoszság hamis reményeket árasztva önmagából,
megfojtva az egyetlen kérdés megjelenésének helyét, az egzisztenciát. Teljes jóhiszeműségben
semmire sem kötelező dalolászás folyik, a szembesüléstől való szüntelen
elsasszézás, ugrándozás, amelyben az ember gyomra fölfordul. Itt semmi sem a
maga idejében történik. A teoretikus kérdések nem a maguk helyén a maguk
idejében jelennek meg, hanem elébe nyomakodnak az egzisztenciális kérdéseknek,
és igazinak, valódinak tüntetik föl önmagukat és megfogalmazóikat. Ezért
csalás, hazugság és önámítás a teoretikus kérdések világa. Ez a világ
szüntelenül ködöt termel, minden életet megfojtó, szürke füstködöt.
Az egzisztenciális
kérdések világa itt és most a földön van.
Te riporter, vagy szemtanú vagy? Nem mindegy, hanem vagy-vagy!
Útra szólító ígéretet hordoznak ezek
a kérdések. A tűzfalba hívnak, hogy abba belépve átalakuljunk, betörve
szétizzadjuk hamisságainkat az igaz reményben. A tűzfal a másik, aki éhes és
enni kér, aki szomjas és inni kér. Ez a szenvedés értelmetlenségének üressége,
ahol minden eszköz kihullik a kezünkből, amelyekkel összecsiszolni akartuk a
részleteket. Egyedül csak ez ígéretes. Csak a tűzfal itt és mostja ígéretes.
A tűzfal-lét kétszeresen
is legyőzi a zárvány-létet. Egyik esetben passzívan győz, amikor várja, hogy
maguktól kiessenek a zárvány-lét kezéből az eszközök, amelyekkel rátámadnak: „Aki közületek bűn nélkül van, az vessen rá
először követ.” (Jn 8,7) A másik esetben aktívan győz, amikor feláll és
kimondja önmagát: „Én vagyok.” (Jn
18,6) Ekkor az történik, hogy a támadók átszaladnak a tűzfalon, és meghátrálva
leesnek a földre. Arra a földre, amely az egzisztenciális kérdések talaja. És
ott maradnak meztelenül. A kérdés mindkét esetben az, hogy a támadók fölismerik-e
lebegésük meztelenségét földre zuhanásukban. Ekkor egy pillanatra meg van
előlegezve számukra a töréspont lehetősége, amelyben szabadon kérdezhetnének,
ha akarnának. Ha akarnák, de nem akarják.
A teoretikus kérdések
világa mindig is támadni fogja az egzisztenciális kérdések világát. Megölni,
elpusztítani akarja, mert benne meglátja saját meztelenségét, szembesül vele,
de szembenézni nem akar.
Az egzisztenciális
kérdések világa nem támad és mégis győz, elveszti eszét és mégis észre tér,
tengerbe vész és mégis partot ér, meghal és mégis él. Olyan, mint a szerelem és
nem vesz rajta erőt a halál.
Mivel „nem nyilvánvaló, hogy mik leszünk” (1Jn
3,2), ezért semmilyen ítélet sincs ránk bízva a tekintetben, hogy melyik ember
melyik világ polgára. A feladat az, hogy csak a szükségeset beszéljük, amelynek
végül egy szelíd igennek kell lennie, igen a másik létére. Olyan igen, amely
mindent egybefoglal a szeretetben. Olyan igen, amely megelőlegezi mindenki
számára a töréspont lehetőségét. Az egyetlen igenből fakadó igen.
A két világ közti kérdés
a teológia alapkérdése: a nyelv. És a teológia alapszituációja, amelyben az
alapkérdés, a nyelv felnyílik, a Szó első megszólalása: „Betelt az idő, és elközelgett az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot
és higgyetek az evangéliumban.” (Mk 1,15)
A bűnbánatban nem
történik más, mint leteszem a támadó szavakat, a megoldásaimat, a módszert, a
megszólalás kényszerét, és ott állok pusztán, szavak nélkül, meztelenül.
Beismerem, hogy én is fojtogató, szürke füstködöt termeltem magamban és
körülöttem teoretikus kérdéseimmel. Ott állok némán, megvilágítva és végtelenül
felhangosítva a Szó által. Némaságom olyan hangosságban kiált, amelyet nem
ismer a föld. És itt fény derül minden sebemre, amelyeket a szavak okoztak
rajtam, bennem. Fölsértették dobhártyámat, és így váltak fülsiketítővé bennem a
szavak, és tettek süketnémává a Szóra. Ebben a megvilágítottságban végleges
eltakarhatatlansággal kiderül, hogy mit kezdek egészben látott önmagammal. A
szembesülés kötelező, de a szembenézés nem. Itt kiderül, hogy lehanyatlanak
bennem a szavak, vagy én leborulok.
A lehanyatlás ezt
jelenti: a szavak elborítják az egzisztenciát. Belülről felszaladva
szétfeszítik minden pontját, melyek egységben tartották. Szétburjánzik a szavak
áradata, és vég nélküli elbeszélésben örökre megkérgesedem. Gyökerestől
elborulok, mint a talajtalan fa nagy esőben a hegyoldalon.
A leborulás ezt jelenti:
a szavakat széttöri az egzisztencián átengedett, átfénylett Szó. Én
elhallgatok, én leborulok és hallgatok a Szóra. Átadom magam neki a kiüresedésben.
Azelőtt a Szó előtt
borulok le, amelynek egyedül van saját töréspontja születése kezdetétől, és
amely egyedül tud megtörni más szavakat, ha azok hordozzák őt.
A töréspont a határok
közt van, ahol a Szó egyszer s mindenkorra megszólított minket. Egyszer s
mindenkorra igent mondott ránk. Ez az egyetlen igen, amelyből minden igen
részesül köztünk.
A Szó kimondott Szó.
Kimondja a világba az, Aki egyedül tud beszélni a Térben. És a Szó kikiáltotta
önmagát szétfeszülve abban, Aki őt kimondta, azokért, akik őt hallgatják.
Kérdéseink csak ott konszekrálódhatnak
egzisztenciális kérdésekké, ahol a Szó kiáltása elhangzott. Abban az egyetlen
kérdésben, amely valóban fontos: „Éli,
Éli, lámmá szábáktáni?” (Mk 15,34)
Ott és csak ott, a
határok közt lehet szabadon kérdezni.
Határok közt
Határok közt
Néha hirtelen határok közt, a semmiben találjuk magunkat. Mögöttünk egy határ, amely vonalat húz eddigi életünk alá. Mint amikor a fogoly megérkezik a koncentrációs táborba, levetkőztetik, mindent elvesznek tőle, és szürke rabruhát adnak rá. Ő most már túl van eddigi életén, amely alá vonalat kellett húznia. Ebben a túl-ban van. Előtte is van egy határ, amely nem hasonlít a mögötte levő határhoz. Olyan határ, ami egészen biztosan tudható, de egészen máshogyan, mint az előző határ. Ez a határ a meghalás. Ami ennek a határnak a másik oldalán van, az a túlon túl.
Mi történik a határok közt?
Lehet, hogy kitaszítva, idegenként mutogatnak ránk... És félnek tőlünk...
Mi történik a határok közt?
Lehet, hogy kitaszítva, idegenként mutogatnak ránk... És félnek tőlünk...
Mi történik akkor, amikor villámlott, és láttuk a hirtelen felragyogó
fényt, és még nem ért ide a dörgés? Mi történik ebben a csöndben? Mi történik
akkor, amikor a diktatúra földjéről menekülő ember két határ közé, a
szántóföldre ér, és mögötte hazája, és előtte remélt szabadsága? Mi történik
ott, azon a földön, amely aknáktól terhes? Mi történik ott, a senkiföldjén? Mi
történik akkor, amikor a fuldoklót kihúzzák a partra és próbálják
újraéleszteni? Mi történik akkor, amikor a szív megállt, de az agy még néhány
percig funkcionál?
Néha hirtelen kifeszítve
találjuk magunkat a határok közt a semmiben. A föld és a túlon túl határa közt.
Itt magára marad az
ember. Egészen egyedül a semmiben. És itt döntenie kell, hogy kit hív
segítségül, kire hivatkozik. Itt történhet meg az egyetlen hivatkozás.
És én kihez kiáltok a
semmiben?
Hivatkozások
Hivatkozások
Szükségszerűen
hivatkozások rendszerében élünk. Már a nevem is egy hivatkozás. Hivatkozok azok
sokaságára, akik nélkül nem lennék.
Hivatkozás a ruhám
azokra, akik velem együtt ezt hordják. Hivatkozás a köszönésem mindazokra a
történésekre, amelyek megterhelt alapot adnak az élethez.
Minden hivatkozás egy
újabb teher, mert készen tálalja a megoldott problémákat. Ha van nevem, úgy
tűnik, hogy tudom a nevem. Ha van ruhám, úgy tűnik, hogy tudom, kikhez
tartozok. Ha van egy speciális köszönésem, úgy tűnik, hogy tudom a válaszokat a
kérdésekre.
A hivatkozások
szükségszerű rítusok, se nem jók se nem rosszak, tiszta tények, amelyekkel
kibiztosítva látjuk önmagunkat a világban. Azok a játékszabályok, amelyeket
lehet nem betartani, de sohasem lehet figyelmen kívül hagyni.
A hivatkozások alkalmat
adnak arra, hogy belefeledkezve elmulasszuk a kérdést: Hol van az egyetlen
hivatkozás? Hol hangzik fel az egyetlen hivatkozás?
A hivatkozások
kiválogathatatlanságában dől el, hogy egy helyben toporgok vagy valakinek a
nyomába lépek. De kinek a nyomába lépjek?
Útban
Útban
Lépdelek. Járok az úton.
Nem emlékszek rá, mikor tettem meg az első lépést, ezért nem tudom pontosan,
mióta járok. Nem emlékszek rá, hol tettem meg az első lépést, ezért nem tudom,
hogy az első lépés milyen irányba mutatott.
Lépéseim, ha visszanézek
valameddig ellátva, még láthatóak az úton. Azt mondhatná bárki: „Menj vissza
lépteid nyomán! Lépj a nyomokba, és visszatalálsz az első lépéshez: mikor és
hol tetted.” Én azt felelném: „Visszafordulva jobb talpam bal lábnyomba érkezne
és a lábujjaim sarkam helyét taposnák, bal talpam jobb lábnyomba érkezne és a
lábujjaim sarkam helyét taposnák.” És aztán én is megkérdezném bárkitől: „A
lépéseim visszafelé ugyanazt az utat taposnák, mint idefelé?” A lábujjam nem a
sarkam – milyen igaz!
Más azt mondhatná:
„Szaladj előre, majd az út végén megmondják, honnan indultál, hol vagy most és
hova kell megérkezned!” Én azt kérdezném: „Merre van az előre? Merre van az út
végének iránya? Arra, amerre az utolsó lábnyomom mutat? És ha száz lépés múlva
megállok, tudni fogom-e, hogy száz lépéssel azelőtt – vagyis most – merre állt
lábnyomom iránya?” De ezekre a kérdésekre se lenne válasz, mert hisz nem jártam
még azon az úton, amely itt és most nem az én utam.
Lépdelek. Járok egy
úton. Járok az utamon. Tudom, hogy az én utamat járom, hisz ki más járhatna az
én utamon?
Így járom az utat, mely
minden lépésemmel az én utammá válik. Az út egy úttá válik a talpam alatt. Az
út az én utam lesz. Csak az én utamon járhatok. De hova lépjek? Hova lépjek az
úton, hogy az én utammá váljon? Nem tudom, hova lépjek. Bárhova lépek, az lesz
az én utam. Nem tudok az útra lépni anélkül, hogy ne léptem volna rá. Most
lépek. Ez már az én utam. Most megint lépek. Újra csak az én utamra lépek. Az
út a talpam alatt az én utammá válik, mihelyt érintem az utat. Már-már azt
hiszem, hogy nincs más út, csak az én utam. Bárhova lépek, az én utamra lépek.
Hol van az út? De hát hol van az út? Hogy lépjek rá az útra úgy, hogy ne az én
utam legyen? Már-már azt hiszem, hogy nincs út, csak az én utam van.
Járom az utam. De merre
visz az utam? Nem tudom, merre visz. Ha tudnám, odamennék. Ha tudnám, oda
mennék. Ha tudnám, merre visz az utam, akkor arra mennék. De hát honnan
tudhatnám, merre visz az én utam, hisz még nem is jártam ott?
Járom az utam. És már
sejtek valamit. És már érzek valamit. A talpamon ott van az utam pora, mert
jobb mezítláb járni, mint zárt cipőben. Utam pora, mely az eddig megtett utam
nyoma. Álljak meg és vizsgáljam meg a talpamat, hátha megtudok valamit? De ha
meg is tudnék valamit, honnan tudhatnám, hogy milyen lesz a talpam, miután újra
elindulok? Hogyan járjak úgy, hogy közben nézem a talpam?
Járom az utam. És már sejtek valamit. És már
érzek valamit. Talán az utat meg kellene vizsgálni? Talán meg kellene állni, és
fülemet, orromat az úthoz tapasztva fürkészni az irányt? Talán a kezemmel
kellene finoman kitapintani, hogy milyen az út? De ha meg is tudnék valamit,
honnan tudhatnám, hogy milyen lesz az út, miután újra elindulok? Hogyan járjak
úgy, hogy közben nézem az utat?
Jaj! Milyen igaz, hogy
nem lehet a talpamat nézegetni járás közben!
Jaj! Milyen igaz, hogy
nem lehet az utat szemlélni, hanem csak járni rajta!
Járom az utam. Talpamba
belevésődtek a füvek, a mohák, a csigák. A talpamba belevésődtek a patakok, a
kövek. A talpamba belevésődtek a fákról letört ágak.
Járom az utam. És fáj a
talpam. A talpam nem felejti az éles köveket. A talpam nem felejti a füvek
harmatát. A talpam sebes a kövektől, de a vért elállítja a harmat. Hegeim
szólnak. Nem fájnak már, de szólnak. Elfeledett léptek nyomát őrzik. A talpamon
hordom az utam nyomát. És a talpam kirajzolja lépteim nyomát az utamon.
Járom az utam. Nem tudom,
merre visz. De üzen az útnak a talpam, hogy váljon alatta az én utammá. Járom
az utam. Nem tudom, merre visz. De üzen az út a talpamon keresztül: „Most már a
te utad vagyok.”
Járom az utam. Az út
beleizzadja magát a talpamba hajnali harmatcseppjeivel. Csitítja talpam
fájdalmát, hűsíti sebeimet.
Járom az utam. Lépteim
kiszántják utamat az úton. Lábnyomaim mázsás kőként nehezednek az útra. Vajon
elbír engem az út? Az út nyögi lábaim nyomát. Az út sebe az én utam. Lépteim
véresre karcolják az utat. Lépteim nyugtalanná teszik az utat. Marad-e az útnak
hely a hegyeken, ha utammá válva szétizzadja magát súlyos lépteim alatt?
Az út utammá válva belém
hal és én útonjáróként belehalok az útba. Így születik meg az utam.
De merre tartok? Mire
föl ez a nagy izzó izzadás, hol a talpam és az út közös kínja utammá szülik
magukat?
Már megérkeztem? Vagy
soha nem érkezek meg? Talpam kérdőre vonja az utat: „Mi vagy te? Ki vagy te?”
És minden léptemmel visszhangzik válasza: „Most már a te utad vagyok.”
Ha megérkeztem volna
már, tudnék róla. Hisz ki felejtheti el keserves útja napnyugtáját, hosszú
barangolása áloméjszakáját? Ki felejthetné el, hogy szenvedései véget értek?
Nem, én még nem érkeztem meg. Hisz izzadok és az út nyögi izzadásom.
Nem beérkezve járom az
utam. Beleszenvedem magam az útba minden megharcolt lépésemmel. Útban vagyok.
Nem számolom lépteimet és a perceket, hisz azt se tudom, mettől meddig
számítsam. Csak arra emlékszek vissza, hogy járom az utam. Emlékezhetnék-e
egyáltalán arra az útra, amikor nem jártam az utam, hisz nem is jártam utam
előtt az úton? Nem jártam az úton, amikor nem jártam az úton. Ez biztos. És nem
fogok járni az úton, amikor véget ér.
Nem beérkezve járom az
utam és nem beérkezve érkezem meg. Ezt tudom. Most tudom. De érzek valamit,
valami többet. Azt, hogy amikor megérkezek, tudni fogom, hogy mit kell tennem.
Úgy érzem, hogy utam
maga a soha-véget-nem-érés. Ott és akkor, hol már nincs ott és akkor, csak az
utam. Megélt, kiszenvedett életutam. Ballagni a hol sáros, hol havas úton és megérni. Nyomot hagyni az iskolában, a határon.
Nagyobb méretért kattints a képre! |
Életutam a kisarcolt
lépések hadifogságából szabadult ki. Olyan fogságból, mely úttalan utakon járók
lépteiből épült koncentrációs táborokban esett meg. Ott, hol azok akarják
diktálni a lépteket, kik úttalan utakon járnak. Mert lebegnek. És lebegő
lépteik minden utat behálóznak.
Kisarcoltam lépteimet a
lebegők börtönfalai közt. A láger ködből, homályból és hangtalan léptekből
épült. Mert hangtalan az, ki levegőbe akar lépni és másokat is ilyen soha nem táncolt
táncokba akar belevinni. Szédítő, szemfényvesztő, hangtalan táncokba. Ők
hangtalanok, mert azzá tették magukat. Csakis ők az okai. És hangtalanná válik,
aki nem a földre lép. És ha lehúnyja szemét talán egy percre, egy nagyon rövid
ideig tartó percre, egy pontosan kiszámított percre, akkor meglépheti a
hangtalan lépést.
De én kisarcoltam
lépteimet, mert az útra léptem. Az útra, amely annak lábnyoma, akinél nagyobb
nem gondolható el. Annak lábnyomába léptem, aki szüntelenül hív engem: „Kövess engem.” (Jn 21,19) És ezt a
hívást csak az értem meghaló és feltámadó szeretet kérdésében halhatom meg újra
és újra, háromszor és százezerszer: „Szeretsz-e
engem?” (Jn 21,17)
Kisarcoltam lépteimet
hangos léptekkel, kiszenvedtem életemet. És érek már, érek.
Köztünk
Egy másik emberrel az
úton találkozni - öröm. Ilyenkor boldog vagyok, mert engem befogadott valaki és
én is befogadtam valakit. Lényegileg többé válni csak az emberi találkozásokban
lehet, mert az ekkor tapasztalt emberarcú boldogság betölti egész lényünket. Ez
a betöltöttség-érzés annak előjele, hogy van teljesség és a teljességben jó
lenni. A teljesség felé jó haladni az úton, mely az én utam.
De miért lehetséges
ilyen találkozás, mely felszabadító erejű, békét adó eseménnyé válik az
életünkben? Amire még sok-sok év múlva is meghatódva emlékezünk vissza: Igen,
akkor, ott, abban a pillanatban valóban boldog voltam. Hogyan jön létre?
Véletlenül? Vagy fel lehet rá készülni? Pontosabban szólva: elő tudok rá
készülni?
Készenlétben állva
bármikor beköszönthet ez. Hisz csak akkor vehetjük egyáltalán észre megérkezését,
ha nyitottak vagyunk, ha épp akkor, épp ott, épp úgy szólunk, beszélünk,
cselekszünk, hallgatunk, épp úgy vagyunk, hogy megtörténhet velünk – az
ajándék.
Késszé kell tenni
magunkat, de nem tudhatjuk, mikor vagyunk épp készen. Talán a készenlétben
lenni akarás már épp elég. Igen.
Azért történhet meg ez a
találkozás, mert befogadjuk egymást. Befogadjuk egymást, mert épp nem félünk,
mert épp nem félünk egymástól, mert épp nem félünk attól, ami köztünk történik,
mert épp akkor mindketten egyszerre beengedjük a másikat, hogy megajándékozzon.
Megajándékozzon tiszta önmagával. Ez a tisztaság nem folttalanság, inkább
egyszerű bizalom. Bízom benned, rád tudom bízni magam. Nem félek, hogy
széttörsz engem, mert tudom, érzem, hogy jó vagy, tiszta vagy. Tisztaságunkkal
vonzzuk egymást. Tisztaságunk megharcolt és kisarcolt ajándék.
De hogyan is válhatunk
egyszerre ajándékozóvá és megajándékozhatóvá? Hogyan is válhatunk ilyen
értelemben tisztává?
Boldogok, akik
találkoznak, mert köztük van a mennyek országa.
Azért lehet köztük, mert már előtte
magukban hordozták. Magukban megélték a boldogságot, így váltak tisztává.
Befogadták önmaguk ajándék-létét a nyolc boldogság útján. Felismerték
szenvedéseikben, hogy minden elveszhet, kivéve egyet: a megajándékozottságot.
Mert már minden megajándékozás és minden szenvedés és minden elveszés előtt meg
vagyok ajándékozva. Meg vagyok ajándékozva a léttel. Meg vagyok ajándékozva
létemmel. Meg vagyok ajándékozva az életemmel. Valaki megajándékozott
önmagammal. És ezért járhatom az utam.
Egy igazi ajándék mindig
meglepetés. És egy meglepetés soha nem számítható ki, mert nincs röppályája,
nincs kémiai összetétele. Nem az az ajándék, amit kapok, hanem hogy kapok.
Kaphatok valamit, mert vagyok. Kaphatok, mert elfér bennem, mert elbírom, mert
van helye bennem. Ez a szív: a világnak, az embereknek, a dolgoknak van tere
bennem. Semmi sincs kizárva belőlem, mert minden kapu nyitva van. Nyitva
vagyok. Ezt jelenti, hogy vagyok. Nyitva vagyok, mert valaki felnyitott.
De mekkora a szívem?
Mekkora ez a tér bennem? Elfér bennem az egész világ! De ha nem fér el bennem
egy útszéli virág, akkor semmi sem fér el bennem. És még én is ki vagyok zárva
önmagamból. Akkor félek. Akkor félek a soha be nem következő atomháborútól is.
Mert akkor már az atomháború bekövetkezett – bennem. Mert van-e nagyobb háború
annál, ha egy útszéli virág nem fér el bennem?
A meglepetésekre nem
lehet készülni. Hisz hogyan lephetne meg, ha tudnám, hogy a következő percben
mi fog meglepni, mi fog történni. Az már nem is történik meg, amit tudok. Ami
meglephet, azt nem tudom, mert megtörténhet. És én megengedem, hogy ne tudjam,
amit nem tudok. És ha nem tudom – megtörténik. Megtörténik az ajándék: szabadok
vagyunk. Szabadok vagyunk, mert boldogságaink tisztaságában egymásra leltünk.
Ráleltünk arra, akit kerestünk.
Ráleltem arra, akit
kerestem, mert ő keresett engem. A másik mindig előbb keres engem, mint én őt.
Ő előbb keres engem. Én pedig előbb találom meg őt, mert már kerestem. Előbb
találtuk meg egymást, mert már kerestük egymást. Ezért érezzük úgy, hogy már
találkoztunk. Találkoztunk már a boldogságban a nyolc boldogság útján. A
boldogságban, ahol vagyunk. Ahol fel vagyunk nyitva.
Csak azok
találkozhatnak, akik már boldogok. És boldogok, akik már találkoztak.
Ennek a találkozásnak és
ennek a boldogságnak egyszerű szimbóluma a kézfogás. Olyan kézfogás, mint
amikor az artisták elkapják egymást a levegőben. Elkapják egymást jobb
kezükkel. Ez a két kéz fölemelve álljt parancsol. Megállít, mert két jobb kéz
nem fedi egymást. Fölemelve a kezünket csak egy jobb és egy bal kéz fedi
egymást. De – milyen igaz! – egy bal és egy jobb kéz soha nem találkozhat
kézfogásban. Kézfogásban, boldogságban csak úgy találhatunk rá egymásra, ha
kezünket kinyújtva elkapjuk egymást.
Elkapjuk egymást a
mélység fölött. És élünk. Örökké.
Consummatio
Az igazság az, hogy
élek.
Az igazság az, hogy
széttörve meg kell halnom.
Az igazság az, hogy
valóban nem tudom, milyen a túlon túl.
Az igazság az, hogy
járnom kell az utam.
Az igazság az, hogy
fojtogató, szürke füstködben kell keresnem az igazságot.
Az igazság az, hogy a
fojtogató, szürke füstködöt a teoretikus kérdések termelik ki.
Az igazság az, hogy a
fojtogató, szürke füstködöt fölhasítja az élet.
És ha engedem ezt leborulván széttörve, akkor ebben a fölhasadásban
megtörténhet az, hogy fölfénylik előttem az igazság alakja, aki mindent beborít
és felölel legyőzhetetlen jóságával.
Úgy legyen. Ámen.