Ugrás a fő tartalomra

Miért akarja Isten, hogy szolgálj neki?




Lukács evangéliuma 14,25-33
Abban az időben, amikor Jézust nagy népsokaság követte, ő hozzájuk fordult, és így szólt: „Aki hozzám jön, de nem gyűlöli apját, anyját, feleségét, gyermekeit, fivérét és nővéreit, sőt még saját magát is, nem lehet az én tanítványom. Aki tehát nem hordozza keresztjét, és nem így követ engem, nem lehet az én tanítványom. Ha valaki közületek tornyot akar építeni, vajon nem ül le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, hogy van-e miből befejeznie? Mert ha az alapokat lerakta, de (az építkezést) befejezni nem tudta, mindenki, aki csak látja, gúnyolni kezdi: „Ez az ember építkezésbe fogott, de nem tudta befejezni.” Vagy, ha egy király hadba vonul egy másik király ellen, előbb leül és számot vet, vajon a maga tízezer katonájával szembe tud-e szállni azzal, aki húszezerrel jön ellene. Mert ha nem, követséget küld hozzá, amikor még messze van, és békét kér tőle. Tehát mindaz, aki közületek nem mond le mindarról, amije van, nem lehet az én tanítványom.” Ezek az evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Az életünkben, ha akarjuk, ha nem, vannak lemondások. Az új tanév kezdetén, a gyerekeknek le kellett mondani a vakációról. Most már nem beszélhetik meg a barátaikkal azt, hogy kedd délelőtt tízkor találkozunk a foci pályán. Délután focizunk és eljöttök hozzánk és eszünk egy nagyot. Délután pedig számítógépezni fogunk. Ilyen most már nem lesz, csak szombaton vagy vasárnap. De reméljük, vasárnap inkább a templomba jönnek. Lemondásokkal van tele az életünk, ha akarjuk, ha nem. De Jézus nem olyan lemondásról beszél, amit mindenféleképp az élet rendje szerint el kell fogadnunk, hanem az önkéntes lemondásról. Mégpedig őérte.  Sokszor az emberek fogukat összeszorítva lemondanak valamiről, hogy megvegyenek például valami jobbat. Egy barátom mondta sokszor, hogy az emberek nem azt veszik meg a boltban, amire szükségük van, hanem amit nagyon akarnak. Ugye látható ez például, hogy ha valaki valamilyen szenvedély rabja. Nincs arra szüksége, de azért megveszi, mert akarja. Mert akarja!

Én azt akarom, hogy nálam sokkal jobban akarják a tanítványaim Jézust, mint amennyire én akarom. Én magam is az egyház hagyományába kapcsolódok bele és követem azokat, akik előttem jártak. Az egyik ilyen, akit nagyon szeretek, sokat idézek, Kis Szent Teréz. Azt mondta, hogy „az utolsó idők szentjei annyival kiválóbbak lesznek a korábbiaknál, mint amennyivel kiválóbb a cédrus a többi fánál.” Mit jelent ez a mondása? Azt jelenti, hogy a Szentlélek Isten korszakról korszakra egyre nagyobb dicsőséget akar adni a visszaérkező Úrnak. Ékesíti fel a menyasszonyt, az Egyházat, Isten népét, ahogy fogalmaz a II. Vatikáni Zsinat. Szép szimbólum, hogy Isten népe az Egyház, mint egy menyasszony várja a vőlegényt. Krisztus érkezik, fut a dombokon át, érkezik. Próféták mondják ezt a szép képet. Milyen gyönyörű a lába, aki hozza a jó hírt. Jön az Úr. Szökell a dombokon. Az én kedvesem, ahogy mondja az Énekek éneke.  Ez a modern dal, amit most mindenütt énekelnek, ez nem egy új találmány. Ez az Énekek énekének a dala. A kedvesem, az maga Jézus Krisztus, aki érkezik vissza, aki a vőlegény. A Szentlélek Isten pedig azt akarja, hogy a tanítványok egyre nagyobb szívvel, egyre jobban akarják, hogy visszatérjen az Úr.

Kedves Testvérek! Mi is legyünk egyre inkább Jézus tanítványai. Ne járjunk úgy, mint azok, akiket kigúnyolnak, hogy nem sikerült neki, hanem legyünk olyanok, mint Nehemiás próféta írja a 3. fejezetben, 37-38. versben, amikor kigúnyolták őket a Jeruzsálem falainak építése közben. Imádkozott. „Ne takard el gonoszságukat és ne engedd, hogy bűnüket eltöröljék színed elől, mert kigúnyolták azokat, akik építkeznek. Mi azonban tovább építettük a falat és félmagasságig kijavítottuk az egészet. A nép ugyanis lelkesen nekilátott a munkának.”

Most ilyen lelkesen szeretném bemutatni az egyik tanítványomat, barátomat. Természetesen elsősorban Jézus tanítványa, de bátran mondhatom, hogy segíthettem neki abban, hogy egy picit közelebb léphessen az Úr Jézushoz. Járai Ferenc, aki több vállalkozást is végez egyszerre. Dolgozik a Remény Házában Pécsen, hajléktalanokat segíti. Korábban már közgazdász diplomát is szerzett. Külföldön is tanult, felsőfokú végzettsége van angol nyelvből. Most pedig elkezdte a Hittudományi Főiskolát is. Reményteli célja, hogy eljusson az Úr oltárához és papként szolgálja az Isten népét.
„Kérlek, Feri, hogy az evangélium visszhangjaként mondd el bátorító gondolataidat!
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Remélem, valóban bátorítóak lesznek a gondolataim. Én nagyon szeretem ezt az evangéliumi szakaszt, mert azok egyike, amikor, amelyekben először tudtam megtapasztalni azt, hogy milyen az, amikor a Jó Isten a Szentlélek által feltárja magát a Szentírás szavain keresztül. Mert ennek a szentírási résznek az utolsó mondata úgy hangzik, hogy „így hát közületek, aki nem mond le mindenről, amije csak van, nem lehet a tanítványom.” Az előtte lévő bekezdés arról beszél, hogy a király számba veszi a tízezres seregét, hogy szembe tud-e szállni az ellenséggel. Számomra a kettő között semmiféle összefüggés nem volt. Tehát egyszerűen nem láttam, hogy hogyan kapcsolódik egymáshoz a királynak a számvetése a seregével és az, hogy nekem le kell mondanom mindenemről, hogy Jézus Krisztus tanítványa legyek. Egy imádságban kaptam választ. Mégpedig azt, hogy én vagyok az a katona abban a seregben, akinek le kell mondania mindenéről, mert ha nem, akkor az Isten nem tudja győzelemre vinni a seregét. Mert hogyha nem bízhat meg bennem feltétel nélkül, ha nem tudja biztosan, hogy mindent megteszek, amit kér tőlem, akkor nem tud győzelemre menni.

Mit jelent az, hogy mindent odaadni az Istennek? Ehhez nemrég kerültem egy kicsit közelebb, nyilván teljes megértésre nem. Amikor három héttel ezelőtt egy lelkigyakorlaton vettem részt, ahol az egyik napon az egyik résztvevő rosszul lett és meghalt. Ez furcsán hangozhat, hogy ezt mondom, de ez egy hatalmas lehetőség volt mindannyiunknak. De számomra biztosan, hogy szembesüljek azzal a legnagyobb odaadással az Istennek, amikor azt tudom mondani, hogy a halálomat adom neked, hogy akkor, úgy és ott halok meg, ahol te szeretnéd.

Az emberben felmerül a kérdés teljesen nyilvánvalóan, hogy miért. Miért kellene nekem mindent odaadni az Istennek? Akár az Istennek: mi jó van abban nekem, mit nyerek én ezzel? Ezt a kérdést nem kell a véka alá rejteni. Ez nem egy olyan kérdés, amit szégyellnünk kellene, hisz az apostolok is feltették ezt a kérdést Jézusnak. Például a Máté evangélium 19. fejezetében olvashatjuk, hogy „Péter vette át a szót. Nézd, mi mindenünket elhagytuk és követtünk téged. Mi lesz hát a jutalmunk? Jézus így válaszolt: (Most csak rövidítem) Aki nevemért elhagyja otthonát, testvérét, nővérét, apját, anyját, feleségét, gyermekét, vagy földjét, száz annyit kap és az örök élet lesz az öröksége.” Erre azt mondhatjuk, hogy oké! Rendben van, nekem ennyi elég. Akkor mehetünk haza és én követlek. De ha itt megállunk, és nem vizsgáljuk tovább ezt a szakaszt, amit ma az evangéliumban hallottunk, akkor szerintem elmulasztjuk a lényeget. Mert az igazi miért nem az, hogy nekem miért érdemes szolgálni az Istent, hanem az a miért, hogy az Isten, aki örök, végtelen, mindenható, és hatalmas, győzedelmes, miért kéri az embert, hogy szolgáljon neki. Vagy még szebb szóval, miért hívja arra, hogy beálljon az ő seregébe és harcoljon vele. Erre a válasz az, hogy azért, mert ő egész más, mint bármilyen király, hatalmasság, fejedelemség. Nekem legyen akármilyen igazságos, jóságos, türelmes és kegyelmes a népével szemben, mert ez a király, Jézus Krisztus. Amikor Jézus Krisztus azt kéri tőlem, hogy mondjak le mindenemről, akkor ő már lemondott mindenéről, mert ember lett értem. 

Amikor ez a minden azt jelenti, hogy a halálomat is adjam neki, akkor ő már meghalt értem és helyettem. Nem csak értem és mindenkiért, aki neki szolgál, hanem azokért is, akik az ellenségeinél szolgálnak. Mindenkiért meghalt. Tehát az Isten sohase kér tőlünk olyat, amit ő már meg ne tett volna, vagy meg ne élt volna. De az Istennek ez nem elég. Ennél sokkal többet akar. Sokkal többet akar tőlem. Önmagát akarja nekem adni. Önmaga teljességét akarja nekem ajándékozni. János evangéliumának 14. fejezetében mondja azt, hogy „aki ismeri és teljesíti parancsaimat, azt én is szeretni fogom és kinyilatkoztatom magam neki.” Kinyilatkoztatja magát nekünk az Isten - azt jelenti, hogy megismerhetjük, megláthatjuk, vele élhetünk, és benne lehetünk és ehhez semmi sem fogható. Ez annyira semmihez sem fogható, csak annyit tudnék mondani, amit Szent Pál mondott a Filippiekhez írt levelében, hogy „a mi Urunk Jézus Krisztus ismeretéhez képest mindent szemétnek tekintettem”. Ez a kinyilatkoztatás számunkra a Szentlélek által valósul meg. Amikor Jézus Krisztus elküldi nekünk a Szentlelket, akkor önmaga istenségét adja nekünk. Önnön istenségét ajándékozza nekünk, mert a Szentlélek az Isten.

A Katolikus Egyház Katekizmusa ezt úgy fogalmazza, hogy: A Szentlélek természetét tekintve ugyanaz az Isten, mint az Atya és a Fiú. Ez a legnagyobb erő, mert a Szentlélek által vált Jézus, Krisztussá, felkentté, azaz Messiássá. Szentlélek által gyógyította a betegeket. A Szentlélek által támasztotta fel a halottakat és a Szentlélek által támadt fel a halálból. Mert aki Szentlélek által, és a Szentlélekben a Jézus Krisztussal van, annak örök élete van. Ez az örök élet mindennél gazdagabb. Mert lehet nekem hatalmas vagyonom, országokat irányíthatok, emberek milliói szerethetnek engem és imádhatnak engem, de ez semmi. Semmi ahhoz az élethez képest, amiben nincsen szomorúság, nincsen fájdalom, nincsen sötétség, nincsen elkeseredettség. Nincsen veszekedés, nincsen magány. Csak boldogság, békesség és szeretet, örökre. Ez a legnagyobb hatalom is. Mert ez a hatalom, ezzel a hatalommal, ezzel az örök életben való élettel odamehetünk másokhoz és másoknak is megmutathatjuk ezt. Másoknak is megoszthatjuk és másoknak is odaajándékozhatjuk az örök életet. Másoknak is megmutathatjuk, hogy örök életük van. Ez a legnagyobb győzelem. Mert ez a legnagyobb győzelem a halál fölött, a bűn fölött, a szeretetlenség felett, a fájdalom fölött, a félelem fölött. Ezt a győzelmet odavihetjük mindenkinek. Erre az erőre, gazdagságra, hatalomra és győzelemre hívja meg az embert az Isten. Én ennek a királynak lehetek a katonája. Amikor ezt megértjük, megéljük Isten kegyelméből, ez miénk lesz, akkor Jézusnak az a mondata, hogy aki nem mond le mindenéről, már nem parancs, nem is kérés, hanem egy ajándék. Mert ha ezt megtesszük, akkor Jézus megmutatja nekünk azt az örök országot, amelyet az idők kezdete előtt nekünk készített.
Kérjük a mi Atyánkat, hogy támasszon bennünk olthatatlan vágyat, hogy megismerjük Őt és az örök életében élhessünk már itt. Megmutathassuk mindazoknak, akiket nekünk küld, az Ő dicsőségére és a világ üdvösségére. Ámen!

Imához szentírási részlet: A leviták felszentelése és szolgálata (Számok 8,5-26)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. szeptember 4. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Miről volt a legnehezebb lemondanod eddigi életed során? Miért?
3.      Szeretnél-e Jézus katonája lenni?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el