Ugrás a fő tartalomra

Milyen szépség tetszik Istennek?

Erre a kérdésre keresve a választ azt hiszem, megkerülhetetlen Mária Magdolna alakja, ahogyan ő eljutott a csalfa bájtól az istenfélő szépségig.



A csalfa bájtól az istenfélő szépségig

János evangéliuma 8,1-11

Abban az időben: Jézus kiment az Olajfák hegyére. Kora reggel újra megjelent a templomban. A nép köréje sereglett, ő pedig leült, és tanította őket. Az írástudók és a farizeusok egy házasságtörésen ért asszonyt vittek eléje. Odaállították középre, és így szóltak hozzá: „Mester, ezt az asszonyt házasságtörésen érték. Mózes azt parancsolta a törvényben, hogy az ilyet meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?” Ezt azért kérdezték, hogy próbára tegyék, és vádolhassák. Jézus lehajolt, és az ujjával írni kezdett a földön. Ők azonban tovább faggatták. Erre fölegyenesedett, és azt mondta nekik: „Az vesse rá az első követ, aki közületek bűn nélkül van!” Aztán újra lehajolt, s tovább írt a földön. Azok meg ennek hallatára egymás után eloldalogtak, kezdve a véneken, s csak Jézus maradt ott a középen álló asszonnyal.  Jézus fölegyenesedett és megszólította: „Asszony, hol vannak, akik vádoltak téged? Senki sem ítélt el?” „Senki, Uram” – felelte az asszony. Erre Jézus azt mondta neki: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!” Ezek az Evangélium Igéi!

Kedves Testvérek!

A szépség vonz minket és ez jól is van így. Így vagyunk teremtve, ami szép, az lenyűgözi a szívünket. Odatapasztja figyelmünket önmagára. Immanuel Kant filozófus azt mondta, hogy: „Szép az, ami érdek nélkül tetszik.” Valóban, ami szép, az vonz minket, odatapasztja a figyelmünket és valahogy úgy magától értetődő. Nem kell külön megmagyarázni, hogy miért örülünk, ha valami szépet látunk a kiránduláson, amikor feljutunk a hegyre és kitárul elénk a tér. Látjuk a dombokat, hegyeket, erdőket, felhőket. Azt mondjuk, hogy: „De szép!” Akkor senki nem szokta erre azt mondani, hogy most miért mondtad, hogy ez szép? Most miért jó neked, hogy azt mondtad, hogy szép? Most miért jó neked, hogy itt vagy és szétnézel a magasban?

A szépségben van valami magától értetődő, ami úgy megejti a szívünket, elvarázsol. Egy pillanatra kilépünk önmagunkból, hiszen azért az időnk nagy részében magunkkal vagyunk elfoglalva. Gondolatainkkal, félelmeinkkel, érzéseinkkel, magunkkal. De amikor látunk valami nagyon szépet, akkor egy pillanatra, vagy egy hosszabb pillanatra, kilépünk magunkból és csodáljuk azt, ami szép. Lehet ez egy szép festmény is, lehet egy szép emberi arc. Bármi, tulajdonképpen bármi.

Mi történik a mai Evangéliumban? Jézushoz hoznak egy asszonyt, akit házasságtörésen értek. Itt egy pillanatra meg kell állni, mert nyilvánvaló, hogy Jézust akarták csapdába csalni ezzel az üggyel, azért, hogy vádolhassák. Ez el is hangzik. De végül is, mi is történt? Valaki, egy férfi és egy nő egészen bensőséges, testi közösségben együtt voltak. Nyilván nagyon valószínű, hogy ez egy tervezett esemény volt. Nem az asszony oldaláról, mert ő ebben az esetben inkább az áldozat szerepét játssza. Persze a bűnös áldozat szerepét itt most. De nagyon valószínű, hogy ha átgondoljuk ezt a történetet. A farizeusok odaküldtek valakit ehhez a nőhöz és eleve úgy készültek, hogy elkapják őket. A férfit elengedték. Ugye, a férfit nem hozták oda Jézushoz. Pedig azt is meg kellett volna kövezni. Nagyon valószínű, ez így nincs leírva, de ez egy tervezett esemény volt. Farizeusok kitalálták ezt a sztorit. Tudták, hogy van ott a városban egy ilyen nő, aki lehet, hogy akár még prostituált is, bár ez itt így nem hangzik el. De nagyon valószínű és tudták, hogy bárkit küldenek hozzá, le fog feküdni vele. Ez a bárki, akit hozzá küldhettek, ez lehetett a beépített ember, közülük, a farizeusok, a képmutatók közül, a farizeus.

Ma már azt mondjuk farizeus egyenlő képmutató. Ez a két szó eggyé vált. Abban a korban ez nem volt egyértelmű, hogy ez a kettő egy. Farizeus: a zsidók egyik csoportja volt. Voltak szadduceusok, zélóták. Ebbe most nem megyek bele. Ma már látjuk, hogy ők voltak a képmutatók. No, tehát, odaküldtek egy férfit és meglehet, hogy fizetett is a nőnek érte. Lényeg az, hogy így rajta kapták őket. Pont bementek akkor oda, bementek négyen-öten és mondták, hogy: „Mit csináltok itt?” Elkapták az asszonynak a haját, kivonszolták, húzták a földön, szitkozódtak, belerúgtak és odavitték Jézushoz.  Persze a férfi az, aki vele volt, az már nem volt sehol. Vagy, lehet, hogy ő is ott állt. Őt kimentették a többiek. Nem mondták, hogy ez a férfi volt vele. Nagyon különös ez a történet. Tulajdonképpen egy szép, meghitt esemény közben kapták el őket. Erről szól ez a mai részlet. Ez a mi életünkről szól. Miért, ma nincsenek házasságtörések? Dehogynem! Egy csomó van. Egy csomó válást egy csomó házasságtörés előz meg. Azért lesz belőle majd később válás. Vagy már nincsenek is tulajdonképpen már válások, mert élettársi kapcsolatok vannak. Cserélgetik az emberek a partnereiket. Egy csomó paráznaság van ma is, mint ami volt akkor is. Lehet, hogy sokan azért nem járnak templomba, mert a lelkükben bűnösnek érzik magukat. „Hát, én parázna vagyok! Minek menjek én oda a templomba? Csak szégyellném ott magamat.” Lehet, vannak ilyen emberek. Nagyon érdekes, hogy Isten azt mondja erre a parázna nőre, Jézus, az Isten fia azt mondja, hogy: „Az vessen rá először követ, aki bűn nélkül való közületek.” Senki nem mert rá követ dobni…

Az a nő valószínűleg szép volt, azért lehetett ilyen csábító. De ez a szépség még bűnös szépség volt. Amire azt mondja a Példabeszédek könyve 31,30 „Csalfa dolog a báj, a szépség mulandó. De az istenfélő asszony dicséretet érdemel.” Jézus, amikor azt mondja ennek a megtört nőnek, akit éppen halálra akarnak kövezni, hogy: „Menj, de többé ne vétkezz!” Ezzel Ő feloldozza ezt a nőt. Ezzel a csalfa bájból elvezeti a valódi szépséghez, hogy istenfélő asszony legyen belőle. Az a férfi, aki ezt az esetet kitalálta, vagy ő maga is benne volt, akit nem citáltak oda, hogy megkövezzék - pedig ő is ugyanolyan bűnös volt -, az a férfi nem kapta meg a feloldozást. Ő nem ment át a megtörtségen, a megaláztatáson és nem jutott el az igazi szépséghez, az istenfélelemhez. Mi az istenfélelem? Az, hogy Isten előtt nekem le kell borulnom, mert ő szent, én pedig bűnös vagyok. Ez a leborulás ez jó! Ez az istenfélelem. Ez nem baj! Ez nagyon is a javunkra válik.

Csalfa dolog a báj, a szépség mulandó. A nőnek a bája megtörtséggé változott és ebben a megtörtségben, amikor Jézus feloldozta őt, feloldozta a bűneinek terhétől, mert nem ítélte el. Sokkal mélyebb szépség nyilvánult meg, mint a korábbi testi, látszólagos báj, szépség. Ez az új szépség tetszik Istennek. Vágyakozzunk erre a szépségre! A megtörtségen, a bűnbánaton át vezető szépségre. Ámen!

---------------------------------------

És végül egy filmajánló! Milyen lehet a feltétlen szeretet hatása egy elveszett emberre?


Elisabeth Shue és Nicolas Cage a Las Vegas végállomás című filmben


Imához szentírási részlet: Jákob áldása (Teremtés 49,1-27)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. április 02. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.     Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.     Mennyire tartod magad szépnek?
3.     Milyen megtörtségen vezetett át téged Isten, hogy az légy, aki most vagy?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a