Ugrás a fő tartalomra

Miért pótolhatatlan a püspök?


(Fotó: BonumTV, Pécsi Egyházmegye)

Lukács evangéliuma 23,1-49
A nép vénei és a főpapok Jézust Pilátushoz kísérték. Ott vádolni kezdték: ,,Azt tapasztaltuk – mondták –, hogy tévútra vezeti népünket. Megtiltja, hogy adót fizessünk a császárnak. Azt állítja magáról, hogy ő a Messiás király.'' Pilátus megkérdezte tőle: ,,Te vagy-e a zsidók királya?'' ,,Magad mondod'' – felelte. Pilátus erre kijelentette a főpapoknak és a népnek: ,,Nem találom semmiben bűnösnek ezt az embert.'' De azok erősködtek: ,,Tanításával fellázítja a népet Galileától kezdve egészen Judeáig.'' Ennek hallatára Pilátus megkérdezte, hogy Galileába való-e. Amikor megtudta, hogy Heródes uralma alá tartozik, elküldte Heródeshez, aki azokban a napokban éppen Jeruzsálemben tartózkodott. Amikor Heródes meglátta Jézust, nagyon megörült. Régóta szerette volna látni, mert sokat hallott felőle, s remélte, hogy valami csodát tesz a jelenlétében. Sokat faggatta, de ő nem méltatta feleletre. A főpapok és az írástudók is odamentek, és hevesen vádolták. Heródes akkor udvarával együtt gúnyt űzött belőle. Csúfságból fehér ruhába öltöztette, aztán visszaküldte Pilátushoz. Ezen a napon Heródes és Pilátus jó barátok lettek; azelőtt ugyanis haragban voltak. Pilátus ismét összehívta a főpapokat, a véneket és a népet, s így szólt hozzájuk:,,Elém vezettétek ezt az embert, mint a nép lázítóját. Jelenlétetekben kihallgattam, de az ellene felhozott vádak közül nem találtam egyben sem vétkesnek. És Heródes sem, mert lám, visszaküldte hozzám. Láthatjátok, semmi olyat nem követett el, amiért halált érdemelne. Megfenyítem hát, és szabadon bocsátom.'' Az ünnep alkalmával szabadon kellett bocsátania egy foglyot. Az egész nép akkor kiáltozni kezdett: „Vesszen el! Bocsásd szabadon Barabást!'' Barabást a városban történt fölkelés és gyilkosság miatt vetették börtönbe. Pilátus ismét hozzájuk fordult, mert szabadon akarta bocsátani Jézust. De tovább ordítoztak: Keresztre! Keresztre vele!''  Harmadszor is megkérdezte: „De hát mi rosszat tett? Semmi vétket nem találok, amiért halálra kellene ítélnem. Megfenyítem és szabadon bocsátom.'' De azok nem tágítottak, hanem egyre elszántabban, egyre hangosabban kiáltozták, hogy feszítse keresztre. Erre Pilátus úgy határozott, hogy enged követelésüknek. Szabadon engedte hát kérésükre azt, aki lázadás és gyilkosság miatt került börtönbe, Jézust meg kiszolgáltatta nekik akaratuk szerint! Ahogy elvezették, megállítottak egy cirenei embert, Simont, aki éppen a mezőről tartott hazafelé. Vállára adták a keresztet, hogy vigye Jézus után. Nagy tömeg követte, asszonyok is, akik jajgattak és sírtak miatta. Jézus hozzájuk fordult és így szólt: „Jeruzsálem leányai, ne engem sirassatok! Inkább magatokat sirassátok és gyermekeiteket, mert jönnek majd napok, amikor azt fogják mondani: Boldogok a magtalanok, és akik nem szültek és nem szoptattak. Akkor majd kiáltani fogják a hegyeknek: Omoljatok ránk! És a domboknak: » Takarjatok el!«Mert ha a zöldellő fával így tesznek, mi lesz a sorsa a kiszáradt fának?'' Két gonosztevőt is vittek vele, hogy kivégezzék őket. Amikor odaértek arra a helyre, amelyet Koponya-helynek hívtak, ott keresztre feszítették, s a gonosztevőket is vele, egyiküket jobbról, másikukat balról. Jézus pedig ezt mondta: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit tesznek.'' Ruháján sorsot vetve megosztoztak. A nép bámészkodott, a főtanács tagjai gúnyolódtak: ,,Másokat megmentett – mondták –, most mentse meg magát, ha ő a Messiás, az Isten választottja.'' Gúnyt űztek belőle a katonák is, odamentek, és ecettel kínálták: ,,Ha te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magadat!'' – mondták. Feje fölé görög, latin és héber nyelvű feliratot tettek: Ez a zsidók királya. Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: ,,Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magadat és minket is.'' A másik rászólt: ,,Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi legalább tetteink méltó büntetését kapjuk. De ez semmi rosszat sem tett!'' Aztán hozzá fordult: ,,Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz uralmadban.''  Ezt válaszolta neki: ,,Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban.''  A hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön, s egészen a kilencedik óráig tartott. A nap elsötétedett, a templom függönye középen kettéhasadt. Jézus ekkor hangosan felkiáltott: ,,Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.'' E szavakkal kilehelte lelkét. Amikor a százados a történteket látta, dicsőítette az Istent, s azt mondta: ,,Ez az ember valóban igaz volt.'' Az egész kíváncsi tömeg, amely összeverődött, a történtek láttán mellét verte és szétoszlott. Jézus ismerősei pedig, köztük az asszonyok is, akik Galileából kísérték, távolabb állva nézték mindezt. Ezek az evangélium igéi.

Kedves Testvérek!

Mi volt a legfőbb vád Jézus ellen? Megtiltja, hogy adót fizessünk a császárnak: első. Második, azt állítja magáról, hogy ő a Messiás király. Ez a vád mindvégig megállja a helyét. Annyira, hogy a keresztre feszítéskor a feje fölé is azt írják: Ez a zsidók királya. Egy picit most gondolkodjunk el együtt azon, hogy mit jelent az, hogy valaki király. Mit jelent az, hogy egy ember egy nép vezetője és mit jelent az, hogy itt ebben a történetben valakit királynak tartanak és kivégzik. Én akkor értettem meg, hogy mi a jelentősége ennek, amikor elgondolkodtam az Ószövetségben azon a jeleneten, amikor Judit - zsidó nő-, ez a névnek a jelentése, egy szorongatott helyzetben az ellenség vezérét legyőzte. Ez egy külön szentírási könyvben olvasható ez a történet, Judit története, Judit könyvében. Röviden összefoglalva arról szól ez a történet, hogy Nebukadnezár Asszíria királya a Médek királya ellen, Arfaxád ellen sereget szervezett és ehhez szövetségeseket gyűjtött azok között a kis országok között, akik abban az időben éltek, azok között a népek között. Voltak, akik elfogadták azt, hogy igen segítenek, voltak, akik nem. Akik nem segítettek Nebukadnezárnak, azon bosszút akart állni. Így írja ezt Judit könyve második fejezet: Bosszút áll az egész földön. Egy titkos tervet hoztak létre. Úgy döntöttek, hogy kiirtanak mindenkit, aki nem követi szája parancsát. Nebukadnezár király elküldi a legfőbb vezérét, Holofernészt, egy hatalmas sereget, hogy büntessék meg az ellenállókat. Isten népe, a zsidó nép, kicsike Izrael ott a nagy népek tengerében, nagyon megijed ettől.

Úgy hasonlíthatnánk most össze, hogy, mint amikor a törökök jöttek töméntelen mennyiségben és a végén Eger alatt összegyűlt a két sereg. Talán százezer ember is, vagy még több. Ott volt a kicsike vár kétezer védővel Egerben. Most valahogy így egy picike városban, úgynevezett Betúliában lakott Judit. Az volt az érdekessége ennek a csatának, hogy ezen a városon múlt az, hogy az ellenség tovább tud-e haladni Jeruzsálem felé, az ország szívébe. Ugyanis ennél a városnál volt egy hágó, tehát egy hegyszoros és ott csak két ember fért el. Ezt olvassuk a 4. fejezet 7. versben. Részletesen nem mondom el. Nagyon izgalmas ez a könyv. Végülis ez a Judit egyedül legyőzi az ellenséget, azáltal, hogy beférkőzik az ellenség táborába. Holofernész, a sereg vezére részegre issza magát. Judit pedig bemegy a sátrába és levágja Holofernész fejét.

Itt jön most, ami miatt fontos ez a történet. Ez pedig az, hogy elgondolkodtam azon, hogy amikor Holofernész fejét levágták és bement hozzá a legfőbb szolgája, akkor miért nem azt történt, hogy ez a szolga gondolt volna egyet, hogy mégis csak itt vagyunk több tízezren, itt van ez a kicsike város. Én azt mondom, hogy Holofernésznek hasmenése van és azt mondta, hogy én osszam ki a parancsokat. Tehát, akkor irány elfoglalni Betúliát, utána tovább Jeruzsálembe és ott mienk az ország. Ezt a kérdést tettem fel magamnak, hogy ennek a szolgának a fejében vajon miért nem jutott eszébe. Ugye van ilyen történet itt a magyar történelemben is, hogy a szultán meghalt a sátrában. Kiültették a sátor elé és elmentek előtte, mintha élt volna. Arra jöttem rá, hogy ezt nem tudjuk megérteni, hogy mi a jelentősége, mert mi már nem királyságban élünk. Mi már nem tudjuk azt felfogni a tudatunkkal. Van egy miniszterelnök és éppen lelőnék, választanak másikat. Mi van akkor? Ugye? Tehát, kicsit így gondolkozunk, hogy lecserélhetőek az emberek. Majd valaki más helyette elmondja, hogy miről van szó. Így a társadalom politikai berendezkedésében nem értjük meg, hogy mi a jelentősége annak, hogy valaki király vagy sem.

De megvilágította nekem a Szentlélek, hogy tegyük fel, hogy papszentelés napján, a pécsi székesegyházban összegyűlünk. Az egyházmegyében van a főpásztor, a püspök és csak ő szentelhet papot. A papszentelés a legfontosabb esemény, mert ha nincsenek papok, akkor a falvakban nem lesznek misék, nem lesz szentségkiszolgáltatás. Tehát a püspök a Katolikus Egyház rendszerében a legfontosabb személy, mint személy is, mint hivatal és szolgálat is. Tegyük fel, hogy szegény püspök atyának hasmenése lenne. Bemegy hozzá az irodaigazgató és azt mondja, gyere, mert kezdődik a papszentelés. Azt mondja, nem tudok kimenni, nagyon beteg vagyok. Ott van az egész egyházmegye, több száz ember és várják, hogy kijöjjön a püspök és felszentelje a három diakónust papnak. Ugye idén három diakónust fognak pappá szentelni, akik mennek mind vissza Rómába, hogy ott folytassák a tanulmányokat. Gondolná-e azt az irodaigazgató, aki egy sima pap, hogy püspök atya azt mondta, hogy ő most nem tud jönni, helyette én fogom megtartani a papszentelést. Nem mondhatná ezt az irodaigazgató. Az összes pap kinevetné. "Neked erre nincs hatalmad!" Mi az, hogy egy pap szentel egy másik papot? Ez nem működik. Eszébe sem jutna az irodaigazgatónak ez, hogy ő ezt mondja. Egyszerűen kijönne, és azt mondaná, hogy püspök atya azt üzeni, hogy megbetegedett egy hét múlva lesz a papszentelés. Ez van: Mindenki menjen haza, ez van.

A király pótolhatatlan. A püspök pótolhatatlan. Senki sem teheti önmagát püspökké, csak az Egyház dönthet erről, csak az Egyház adhat erre megbízást a Jézus Krisztustól kapott hatalmával. Ezért az Egyház valójában felülről építkezik. Maga Jézus Krisztus építi. „Ha az Úr nem építi a házat, hiába fáradnak az építők.” (127. zsoltár 1) Ha mi felfognánk azt, hogy kicsoda Jézus Krisztus, a Királyok Királya! Az összes valaha élt fejedelem, király, miniszterelnök, ilyen-olyan vezetőnek az Ura. Ha mi felfognánk azt, hogy kicsoda Ő? Mi történne akkor? Mi a jelentősége annak, hogy Jézus a Királyok Királya? Pótolhatatlan, kikerülhetetlen. Minden nyelv hirdeti, hogy Ő a Királyok Királya. Persze nem most. Egy csomó ember most horgászik a tó körül és nagyban nem érdekli őket, hogy Jézus a Királyok Királya. Abszolút nem érdekli őket. Nyugodt szívvel horgásznak. Néha mikor megyek el reggel a tó mellett és nézem. Megyek a kisebb falvakba fél nyolc körül, mennyien kint vannak és horgásznak. Nem érdekli őket, hogy Jézus a Királyok Királya. Abszolút nem érdekli őket, hogy itt mise lesz. Mert most van az ideje annak, hogy kiválasztódjon az, hogy ki fogadja el Jézust a Királyok Királyának. De eljön egy nap, amikor egészen nyilvánvaló lesz mindenki számára. Ezt hallottuk Pál apostol szavaiból: Minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus az Úr, a királyok Királya. És akkor minden térd meghajol. Hogy mikor lesz ez a nap? Lehet, hogy egy perc múlva. Lehet, hogy két perc múlva. Lehet, hogy ma este, lehet, hogy száz év múlva, vagy ötezer év múlva. Nem tudjuk, de bármelyik pillanatban véget érhet ez a világtörténelem úgy, ahogy van. Mert Ő azt mondta, Jézus, hogy Ő visszajön és megítéli az egész emberiséget.

Kedves Testvérek! Ez a Királyok Királya! Félelmetesen hatalmas Úr, aki minden élet Ura. Ő maga a Szeretet és az Irgalom! Ámen!

Imához szentírási részlet: Mózes éneke (Kivonulás 15,1-21)

Szekszárd, Nagydorog, Sejttalálkozó, 2019. április 10. lejegyezte: Kárpáti Angéla
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Mire van hatalmad az Egyházban? Tudod ezt?
3.      Te hogyan tekintesz a püspökre?
Szeretettel: Péter atya

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a