Ugrás a fő tartalomra

A zsidók vagy a magyarok földje szentebb?




Nincs többé templom, mert te vagy a templom!

János evangéliuma 20,19-23
Amikor a hét első napján (húsvétvasárnap) beesteledett, Jézus megjelent a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót. Belépett, és így szólt hozzájuk: „Békesség nektek!” Miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” E szavak után rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.” Ezek az Evangélium igéi!

Kedves Testvérek!

Egy nagyon nagy ívű összehasonlítást szeretnék tenni, remélem, nem törik bele a bicskám. Zsidó történelem, liturgia, társadalom szerkezete és a mai korunk, történelmünk, liturgia és társadalomszerkezete között. Persze csak nagy vonalakban tényleg és a lényegre koncentrálva. Hogy nézett ki a zsidó nép? Volt a király, a főpap, papság, leviták és a nép. A király egyszerre volt vallási vezető és egyszerre az államnak is a vezetője. Hiszen a zsidó népnél ez a kettő nem vált szét. Bár a király nem léphetett be a Szentek Szentjébe a templomban, de időnként neki is volt a vallás terén liturgikus funkciója. A zsidó nép istentiszteleti hagyománya elsősorban jeruzsálemi Templomban központosult. Természetesen voltak esetleg falvanként, városonként zsinagógák, ahol felolvastak az Írásokból, de ott áldozatbemutatás nem történhetett, csak a Templomban. Hogy ha most mindegyik társadalom szerkezeti elemhez hozzárendelünk valamit, akkor valahogy így nézne ki, hogy a király felelt az egész országért. A főpap beléphetett a Templomban a Szentek Szentjébe, ő felelt Isten előtt a népért. A papság a templomi szolgálatot látta el, a leviták segítségével az áldozatbemutatást. A nép pedig a zsinagógákban gyűlhetett össze. Illetve kötelező volt minden férfinak évente háromszor felzarándokolnia Jeruzsálembe. Így tehát az egész életet át meg átszőtte egy nagyon tudatos, nagyon Istenből élő életforma, lelkület. Ezt halljuk, hogy „összegyűlik mindenki Jeruzsálemben, oda zarándokol sok nép, még Rómából is azok a zsidók, akik elszármaztak Jeruzsálemből”. (vö. ApCsel 2,1-11) Tehát, mindenféleképp Jeruzsálem volt a középpont. Az Ígéret földjének a középpontja. Maga az Ígéret földje, az ország pedig Isten országa volt az ő szemükben.

Most mindezt végiggondolva, milyen a mi országunk? Illetve tulajdonképpen mi az, amit most mi csinálunk? Amire úgy egyszerűen sokszor azt mondjuk, hogy szentmise. Induljunk ki a Szent Háromnap és a Pünkösd eseményeiből. Ugye nagycsütörtökön az Úr Jézus az utolsó vacsorán a tanítványaival együtt van, megünnepli a Pászka vacsorát. Vagyis, valamiképpen ebben a családi liturgiában, teljesen sorsközösséget vállal a néppel. Mit jelentett a pászka vacsora? Az Egyiptomból való kivonulás emlékére tették ezt újra és újra. Amikor az Úr kérte azt, hogy áldozzanak fel egy bárányt, kenjék be vérrel az ajtófélfát, és akkor megmenekülnek az ártó angyaltól, de az egyiptomiakat elpusztítja, pontosabban az elsőszülötteket. S utána pedig megkezdődött a kivonulás. Ez történt a nagycsütörtök esti liturgiának az ünneplésében. Ezt élték át újra és újra. Nagypénteken pedig, Jézus valóságosan feláldozta magát, már nem csak emlékezésként, hanem Ő lett az igazi Bárány. Pontosan akkor ugye a mi időszámításunk szerint délután háromkor. De ott nem így nevezték ezt, hanem az esti áldozat órájában, amikor a bárányt feláldozzák, éppen akkor halt meg Jézus.

Tehát, az egész esemény, amit Jézus átélt értünk, az mind szorosan összefügg a zsidó nép történelmével, társadalmával, liturgiájával. Tehát megtörténik Nagypénteken az, hogy Jézus feláldozza magát és a Templom szentélyének a függönye széthasad. Véget ér az Istent és az embert elválasztó korlát, távolság. Húsvétvasárnap pedig, amikor az üres sírhoz szaladnak, akkor rádöbbennek arra, hogy Isten valóban feltámasztotta Jézust. Úgy is mondhatnánk, hogy az üres sírral együtt, a széthasadt függönnyel együtt, az üresen álló szentéllyel együtt az ember megállt azon a küszöbön, ahol Isten elindult az ember felé. Majd pedig egy nagy lépés, a harmadik lépésünk, Pünkösd, amikor kiárad a Szentlélek. Ekkor már teljesen megszűnik ezáltal a pünkösdi ünnep által, teljesen megszűnik majd idővel a templomi liturgia, sőt a zsinagógai istentisztelet is. A keresztények már mindenütt teljes mértékben Isten Országát élik. Nemcsak Izrael földjén, hanem az egész világon. Nem csak a templomban imádják Istent, hanem lélekben, és igazságban, mindenütt, ahol Jézus nevében összegyűlnek. Ezek valóban, amiket most elmondtam nagyon nagy vonalakban, és nagy ugrásokban beszéltem és biztos könnyű volt elveszíteni a fonalat, hogyha akár csak egy pontját is nem látjuk világosan.

Most, mi van most? Bármennyire is van egy olyan ideológia, hogy azt a gondolatot terjesztik néhányan, vagy mozgalmak, hogy Magyarország az egy szent föld. Magyarország nem szent föld. Ugyanígy tulajdonképpen megszűnt Izrael területének is a szent föld mivolta. Valójában ennek így nincs értelme. Mert azáltal, hogy széthasadt a függöny, azáltal, hogy üres a sír, azáltal, hogy kiárad a Szentlélek, az egész föld Isten Országává vált, ott ahol hirdetik, hogy Jézus Krisztus az Úr. Ott, ahol megvallják a három személyű egy Istent, az mind szent föld. Tulajdonképpen az a kicsit ilyen leegyszerűsített gondolat, hogy mi most eljöttünk ide az Isten házába, a Szent Erzsébet templomba, ez így már nem is állja meg pontosan a helyét az Újszövetség fényében ez a gondolat. Hiszen azt mondja Szent Pál apostol, hogy te vagy a templom. Benned lakik a Szentlélek, te vagy a templom. (vö. 1Kor 3,16) Ahova te lépsz, mint Jézus küldötte, ott van az Isten Országa. Isten már nem hadseregek által akar győzni. Mint, ahogyan az Ígéret Földjét hadseregek által foglalták el. Mint, ahogyan most is még próbálják a zsidók erőnek erejével megtartani ezt a földet. Időnként ez a gondolat súlyosan megkísértette a keresztényeket is, amikor erőteljesen összefonódott az államhatalom a hithirdetéssel. Ott volt a határa a hitnek, ahol a hitnek volt fegyveres védelme is. Nehezen tudta áttörni a hithirdetők szava ezeket a súlyos határokat, amiket időnként az Egyház is, ami államhatalomként lépett fel kiszabott saját maga köré.

Tulajdonképpen ki kell mondanunk azt, hogy nincs templomunk, nincs országunk. Nem tudom, hogy kinek mennyire súlyos gondolat, de valójában ez egy nagyon súlyos gondolat, hogy nincs országunk, nincs templomunk. Természetesen nagyon fontos tudatosítanunk, amit a Katekizmus tanít, hogy minden ember a saját kultúrája, nyelve által áll oda az Isten színe elé. (vö.: KEK 1204) Ez benne van a megtestesülés logikájában, hogy Jézus vállalja azt, hogy úgy beszél hozzánk, amilyen népben mi vagyunk. Felvállalja az embernek ezt a kicsiségét. De igazából a katolikus Egyház több, mint egy népnek a nyelve. Több, mint egy népnek a hite. Sőt úgy is mondhatnánk, hogy Isten Országa pedig több, mint szokás. Több, mint egy konkrét liturgia. Isten Országa mindazoknak a közössége, akik dicsérik az Atyát, Jézus által, a Szentlélekben. Akik vallják azt, hogy Jézus Vére megváltotta őket. Amikor a mai evangéliumban azt halljuk, hogy a feltámadt Jézus Krisztus belép a zárt ajtók közé és azt mondja, hogy „Békesség nektek!”, akkor ezzel egy óriási dolog történik. Tér és idő megszűnik. Azt mondja Szent Pál apostol, hogy Krisztusban nincs többé férfi vagy nő, zsidó vagy pogány (vö. Gal 3,28), akkor ezzel olyan végtelenre tágítja a hitet, hogy alig lehet átlátni ezt szinte.

Nagyon könnyen visszasüllyedünk egy könnyen zsebre rakható vallásosság szintjére. Eljöttem a templomba, hogy elmondtam este az imát, hogy próbálom betartani a Tízparancsolatot. De az, amiben mi most vagyunk, Eucharisztia, szentmise, hogy Jézus Krisztus testét vehetjük magunkhoz, ez messze több annál, mint hogy a zsidók annak idején összegyűlhettek Jeruzsálemben, a Templomban. Eleve nézzük meg, mit jelentett a templomi liturgiának a középpontja a Szentek Szentje. A főpap, tehát az egész népből egyetlen személy egy évben egyszer beléphetett a Szentek Szentjébe, a szentélybe és kimondhatta Isten nevét. Egyébként a lábára volt kötve egy kötél, amin kis csengők voltak, hogyha belehalna ebbe, akkor ugye már nem mozog, nem csörög a csöngő a kötélen, akkor ki tudják húzni, mert olyan félelmetes, hogy oda beléphessen valaki, ez lehetetlen. Mi most itt, amikor Jézus Krisztus testét vehetjük magunkhoz, akkor még sokkal inkább bent vagyunk Isten szívében, mint amennyire a főpap beléphetett Isten szívébe, igazából szimbolikusan a Szentek Szentje által. Nagyon szeretném átadni ezt a megdöbbenést, ami engem eltölt, de valószínűleg ilyen könnyen nem adható át. Ezt szemlélni kell. Ugye próbáljuk mi is a templomok építése által leképezni ezt, hogy van küszöb, van az oltárig vezető út, van az oltár, a szentély, a tabernákulum. Ezzel próbáljuk leképezni Istennek a világát és mindazt, ami az Ószövetségben kialakult, de igazából ez nincsen már!

Tehát ha te magad nem éled azt át, hogy benned van az Isten, hogy te vagy a Templom, hogy az élő Istennel találkozol, aki maga a szeretet, tehát hogyha ebben nincs ez a félelmetes rádöbbenés, akkor nem is tudom, mit csinálunk mi itt igazából…? Amikor a zsidók szinte halálos félelemmel gondoltak a Templom megszentségtelenítésére, hogy jöttek a rómaiak és lerombolják a templomot...? Nem tudom, hogy mi vajon gondolunk-e halálos félelemmel arra, hogy bennünk a Jézus Krisztusba vetett élő hit megsérül? Most szándékosan nem is arról akartam beszélni, hogy ez az épület, a templom, vagy maga a szentmise, vagy az Oltáriszentség, hanem a bennünk élő hit, ha megsérül, hogyha ez ellanyhul, hogyha egyszerűen elveszítjük az érzéküket Isten iránt.

Van-e bennünk, mint ami a zsidókban volt egy felfoghatatlan tisztelet, hogy az élő Isten jelen van a templomban, akihez nekünk imádással kell fordulni? Tehát bennünk lakik az élő Isten. Nekünk a bennünk lakó Szentlélek iránt dicsőítéssel kell fordulnunk. Te magad vagy a templom, te magad vagy a frigyláda, sőt mi több neked kell lenned a világban Krisztus testének, az Oltáriszentségnek, hogy teáltalad az emberek Istennel találkozzanak.

Kedves testvérek! „E szavak után Jézus rájuk lehelt és azt mondta: Vegyétek a Szentlelket!” Itt van a Szentlélek! Engedjük, hogy működjön, fogadjuk, vegyük el a Szentlelket. Szinte itt van előttünk, mint, ahogy Jézus oda lehelte rájuk, vegyük el, fogadjuk be. Döbbenjünk rá erre valahogyan: kegyelemből bennünk van az élő Isten. Ahogy mondja Zakariás: Nem a hadsereg, nem az erőszak által, hanem az én lelkem által. (4,6) Ami azt is jelenti, hogy nem az emberi szűkös gondolatok által, hanem a Szentlélek által. Jöjj, Szentlélek Isten! Ébreszd fel bennünk most az élő hitet, hogy megérezzük azt, hogy Jézus bennünk él. Mi vagyunk az a templom, amire vigyázni kell. Jöjj, Szentlélek, hogy őrizzük az élő hitet, mint ahogyan a templomban az oltáron égnie kellett az örökké égő mécsesnek, a lángnak, úgy égjen bennünk, drága Szentlélek, a Te jelenléted! Ámen.

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. május 16. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható youtube: 714. Jn 20,19-23 Nincs többé templom, mert te vagy a templom!(2013.05.19. Pünkösd) – szeretettel Péter atya
Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Melyik gondolat kavart fel most, amivel nem tudsz egyetérteni, amit te másképp látsz?
3.      Ki a Szentlélek számodra?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a