Ugrás a fő tartalomra

Milyen képeslap van benned Istenről?


Bennem ilyen:




Lukács evangéliuma 24,35-48
Abban az időben az Emmauszból visszatért tanítványok beszámoltak az úton történtekről, meg arról, hogyan ismerték fel Jézust a kenyértöréskor. Míg ezekről beszélgettek, egyszer csak megjelent köztük Jézus, és köszöntötte őket: 'Békesség nektek!' Ijedtükben és félelmükben azt vélték, hogy szellemet látnak. De ő így szólt hozzájuk: 'Miért ijedtetek meg, és miért támad kétely a szívetekben? Nézzétek meg kezemet és lábamat! Én vagyok. Tapintsatok meg és lássátok, a szellemnek nincs húsa és csontja, de amint látjátok, nekem van.' Ezután megmutatta nekik a kezét és a lábát. De örömükben még mindig nem mertek hinni, és csodálkoztak. Ezért így szólt hozzájuk: 'Van itt valami ennivalótok?' Adtak neki egy darab sült halat. Fogta és a szemük láttára evett belőle. Aztán így szólt hozzájuk: 'Ezeket mondtam nektek, amikor még veletek voltam. Be kell teljesednie mindannak, amit rólam Mózes törvényében, a prófétákban és a zsoltárokban írtak.' Ekkor megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az írásokat. Majd így folytatta: 'Meg van írva, hogy a Messiásnak szenvednie kell, és harmadnap fel kell támadnia a halálból. Nevében megtérést és bűnbocsánatot kell hirdetni Jeruzsálemtől kezdve minden népnek. Ti tanúi vagytok ezeknek. Én meg kiárasztom rátok Atyám ígéretét. Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek!

Azt hallottuk ebből a részletből, hogy csodálkoznak, kételkednek, hitetlenkedek, pedig látják Jézust maguk előtt. Ebből is látszik, hogy mennyire nem igaz, és mennyire gyenge az a mondás, amit időnként mondanak az emberek, hogy hiszem, ha látom. Hogyha látnánk, akkor sem biztos, hogy hinnénk, hiszen annyira különleges és csodálatos az, hogy ha valaki visszatér a halálból, pedig biztosak voltunk abban, hogy végleg meghalt. Jézusnak tulajdonképpen meg kell győznie a tanítványait, hogy: figyeljetek ide, én vagyok az. Hogy ha beleképzelnénk magunkat Jézus helyzetébe, akkor mi vajon hogyan győznénk meg az embereket arról, hogy mi vagyunk az, akik vagyunk?

Egyszer beszélgettem egy kántorral, aki megjegyezte azt, hogy az a lelkipásztor, aki mellett szolgál, időnként nagyon erőszakos példákat használ az igehirdetésben. Elgondolkodtam ezen, hogy vajon ez, hogy van, mint van. Ha belegondolunk, az evangéliumban nagyon sok erőszakos példa van. Jézus azt mondja, hogy a mennyország olyan lesz, mint a király, amikor menyegzőt készít, de nem jönnek el a meghívottak. Akkor a király elküldi a katonáit, hogy öljék meg azokat, akik nem jöttek el a menyegzőre. Mennyire brutális kép. Jézus mondja ezt a példabeszédet.

Bizony nagyon igaza van Udvardy György püspökünknek. Sokszor mondja a következő mondatot: Isten Országának harci karaktere van. Isten Országának harci karaktere van. Nyilván ez a harc nem mindig azt jelenti, hogy folyik a vér, hanem azt, hogy ütközések vannak. Hogy Jézus odaáll a tanítványai elé, akik csodálkoznak, hitetlenkednek, sőt azt mondják Jézusra, hogy ez egy szellem, ez egy kísértet. Hívjuk a papot, hogy szentelt vízzel hintse meg a házat, mert kísértet van. Jézusnak valahogy meg kell őket győzni, hogy nem kísértet vagyok. Ne ijedjetek meg! Ne féljetek! Nem lesz az olyan rossz, ami fog veletek történni, csak egy kicsit nyissátok ki a szemeteket!

Amikor a szemináriumban a lelki, spirituális képzést kaptuk öt éven keresztül, akkor három pap képzett minket. Volt egy rektor, prefektus, és spirituális. A spirituális atya minden héten, minden egyes évfolyamnak egy estés lelkigyakorlatot tartott. Egyik alkalommal a spirituálisunk, egy kiváló pap, Kajtár Edvárd atya, ezt a mondatot értelmezte nekünk, hogy: „Megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az Írásokat.” Miközben ezt magyarázta, olyan lelkesen beszélt arról, hogy ő elképzeli azt, hogy Jézus odalépett a tanítványokhoz, és valamilyen gesztussal fejükre téve a kezét, megnyitotta értelmüket.

Mikor az ovis hittant tartom, akkor áldást adok a hittan végén a gyerekeknek, utána megkérem őket, hogy ők is rajzoljanak keresztet az én homlokomra. Van, amelyik gyerek egy picike keresztet rajzol a homlokomra, van, amelyik egy egész nagyot, tehát egy hatalmasat, mint, hogyha félbe akarna vágni. Szóval, Jézus miközben megnyitja az értelmünket, hogy tényleg van ebben a képben valami olyasmi, hogy úgy széthasítja a fejünket. Annyira meglepő a Feltámadás, hogy tényleg úgy állunk előtte, mint amikor a boci néz az új kapura. Megnyitotta értelmüket. Most már nem tudnak úgy gondolkodni, mint eddig. Valami véglegesen bebizonyosodott. Ez az, hogy a halálnál itt van valaki, aki erősebb. Korábban azt gondolkodták az emberek egy teljesen evidens tapasztalatként, hogy aki meghalt, meghalt. Nincs mese, a halál a legerősebb dolog ebben a világon.  S, akkor jön valaki, Jézus, halottakat támaszt fel, sőt még Ő maga is feltámad a halálból. Egyszerűen kiderül az, hogy van valami, valaki, aki erősebb, mint a halál. Erősebb, mint a halál. Jézus, erősebb, mint a halál. Sokszor halljuk ezt a mondatot, azt hiszem mindannyian találkoztunk már vele, hogy: onnan még nem jött vissza senki. Na, de mi lenne akkor, hogyha az, aki ezt mondja, ő hozzá visszajönne valaki, akit ő maga nagyon szeretett és tényleg szeretné, hogy egy kicsit beszélgessen vele. Jézus megnyitotta az értelmüket, de nem a farizeusok értelmét nyitotta meg. Jézus nem a farizeusoknak jelent meg. Nem az írástudóknak, nem a főpapoknak, nem Pilátusnak és nem Júdásnak, aki kivégezte magát. Jézus azoknak jelent meg, akik hallgattak az Ő szavára. El szoktam gondolkodni azon, hogy maga a meggyőzés, az hogy is működik. Jézusnak meg kell győznie a tanítványait arról, hogy higgyétek el, hogy én vagyok az.

Van egy rokonom, főorvos egy kórházban, belgyógyász. Kérdeztem tőle, hogy ha te felírod a receptet a betegeknek, akkor azok megcsinálják, amit te mondasz nekik? Kiváltják azt a gyógyszert?  Elvégzik azt a diétát, vagy amit mondasz nekik, hogy sportoljanak, azt megteszik?  S akkor azt mondja, hogy á, dehogy. Olyan tíz százalék körül mozog az. Odamész egy orvoshoz, aki hosszú éveket tanulta azt a szakmát, jelenleg most is képzi magát. Napi sok-sok órán keresztül betegekkel foglalkozik. Ez a szakmája, ez az élete, ez a tudása. Az emberek meg odamennek, és tulajdonképpen fárasztják az orvosokat, mert nem csinálják meg azt, amit az orvos mond. Egyszer ennek egy rendkívül mókás példáját láttam. Egy paptestvérnél voltunk pihenni, páran papok. Ott volt az egyik paptestvérnek az anyukája, ő mondta, hogy ő milyen beteg. Mi akkor kérdeztük, hogy mi a helyzet. Mondta, hogy volt orvosnál. Kérdeztem tőle, hogy mit mondott az orvos. Azt mondta az orvos, hogy minden nap biciklizzek tizenöt kilómétert. Kérdeztem tőle, hogy biciklizik is? Hát, vettem egy elektromos biciklit…

Nem ilyenek vagyunk? Mond valamit az orvos, és tíz százalék az, aki megteszi. Kérdeztem ettől az orvos rokonomtól, hogy jó-jó, én ezt értem, hogy ennyire hallgatnak rád az emberek, de hadd kérdezzek valamit. Ott az egyetemen öt év alatt, mennyi időt szántak a ti tanáraitok arra, hogy benneteket kiképezzenek a meggyőzés pszichológiájára. Az öt év alatt volt x előadás, x szeminárium, és ahol szó volt arról, hogy ne csak azt mondjátok el az embereknek, hogy mi a jó, hanem azt is, hogy hogyan hitessétek el velük, hogy az tényleg jó. Nagyon elgondolkozott ezen a kérdésen és azt mondta, hogy igazából szinte semmi nem hangzott el erről. Kiküldik az orvosokat egy tárgyi, technikai tudással, de nem tanítják meg őket arra, hogy az embereket ténylegesen meggyőzzék arról, hogy be kéne szedni azt a gyógyszert. S ha jobban belegondolok, most egy kis önkritika a papképzés felé.  Minket se nagyon tanítottak meg arra, hogy az embereknek hogyan mondjuk el azt, hogy ők azt úgy higgyék el, ahogy az van. Természetesen egyfajta adottság is kell, hogy az ember meggyőzően tudja képviselni az álláspontját. De azért azt lehet tanulni is. Ez nem erőszak. Valahol ez tanulható.

Azt mondja a Szentírás, hogy megnyitotta értelmüket. Tulajdonképpen nekünk is meg kell nyitnunk a másik értelmét arra, ami végül is majd kiszúrja a szemét. Olvasom Jeremiás könyvében azt, ahogyan Isten beszél a népéhez és egy nagyon erőteljes kifejezést találtam: Júda bűne vasvesszővel van felírva, gyémánt heggyel van rávésve szívük táblájára. Milyen erős ez a kép! Gyémánt heggyel egy táblára rá van vésve a bűn. Az egyes embernek a bűne. Csak az marad meg bennünk igazán erősen, ami egy kép által bevésődött. Egy belső kép. Most, amióta beszélek hozzátok ebben a prédikációban, már több képet is használtam. Ez egy újabb kép, hogy gyémánt heggyel belevésni valamit, hogy az maradjon ott. Igazából az marad meg bennünk nagyon erőteljesen, amit egy képpel összefüggésben hallunk. Hogy ha megfigyelitek az interneten a Facebooknak a világát, a legnépszerűbb posztfajta az, hogy van egy kép, rajta egy mondat. Kép és egy mondat. Mint egy képeslap régen, csak most modern technikai formában. Egy képeslap. Milyen képeslap van benned Istenről? Az a pillanatfelvétel, amit úgy őrizgetsz a szívedben, hogy igen, ilyen az én Istenem. Az én Istenemről bennem az a kép él, hogy Ő hatalmas. Hatalmas és nincs neki lehetetlen. Ez a hatalmas Isten a lehetetlenség Ura. Valószínűleg ezzel összefüggésben, hogy énbennem egy ilyen kép él az Istenről, valószínűleg pont ezért van az, hogy az életben a lehetetlen helyzetektől nem riadok vissza. Sőt, valahogy úgy kívánom is a lehetetlen helyzeteket. Ide azt a lehetetlen helyzetet! Gyerünk csak ide! Nézzük meg, hogy a lehetetlenség Ura, nem én, bebizonyítsa újra ebben a helyzetben, hogy Ő tényleg a lehetetlenség Ura. 

Számomra ez a tegnapi ovis lelki nap, egy bizonyíték arról, hogy Isten a lehetetlenség Ura. Eljött tizenhat gyerek a plébániára és kilenc felnőtt. Ujjong a szívem! Igen. Az Úr építi az Ő országát. Az Ő országát, nem a mienket. Nem azt, amit mi gondolunk sokszor, hogy jaj, de jó lenne, ha csak páran tartoznánk bele abba. Ő a saját országát építi, és aki akarja, az beletartozhat. Nagyon szigorú Jézusnak a szava az apostolokhoz, amikor azt mondja: Ha egy faluba érkeztek, hirdessétek az örömhírt, hogy Isten a Szeretet. Gyógyítsátok meg a betegeket. De ha ott nem hisznek nektek, rázzátok le a port a lábatokról és menjetek tovább. (vö. Mt 10) Ha Jézusról el kezdjük felrajzolni a képet, akkor igazából a végén már én nem is tudom, hogy milyen képet fogunk látni. Mert van Jézusnak nagyon szigorú mondata, van nagyon irgalmas mondata, nagyon könyörületes, nagyon bölcs. Ha Jézust megpróbálnánk egészében látni, igazából a végén csak csodálkoznánk, hogy ilyen az Isten, ennyire sokszínű. Ennyire, mert élő. De nem lehet zsebre rakni. Mindig túljár az eszünkön. Túljár a fantáziánkon. Lehet, hogy sokszor pont a saját elképzeléseink az akadályai annak, hogy Isten cselekedhessen az életünkben. Van egy elképzelésünk magunkról, munkánkról, családunkról, falunkról, vagy az egyházi közösségről és ennek az elképzelésnek a fogságában vagyunk. Engedjük meg a Szentléleknek, hogy az elképzeléseinket egy picikét tágítsa. Aztán még egy picit, aztán még egy picit.

Kedves Testvérek! Az Úr meg akarja nyitni az értelmünket, hogy meglássuk, hogy Ő itt van köztünk. Nincs semmi baj. Egy kicsit változunk, egy kicsit szenvedünk. De ha rá hallgatunk, ez az egész gurulni fog. Kerek lesz és jönni fog belőle az öröm és az eredmény is. Ámen!

Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. április 1. lejegyezte: Kárpáti Angéla
– szeretettel Péter atya

Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Milyen a te képeslapod Istenről? Egy kis feladat: képszerkesztővel készítsd el a te saját igekártyádat egy érdekes képpel és a számodra legfontosabb, Istenről szóló szöveges üzenettel!
3.      A feltámadt Jézus hogyan jelent meg neked legutóbb? Észrevetted már, hogy Jézus tényleg él?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a