Ugrás a fő tartalomra

Észrevetted már, hogy apagyilkos kultúrában élünk?



Charlie Hebdo vagy Allah vagy Abba fog uralni minket?

Két torz apakép és egy valóságos Apa küzd a lelkünkért Európában.

A gyermekeutanáziát kitermelő irracionális liberalizmus, 
Charlie Hebdo nevével jelzett világkép.

A Korán szélsőséges értelmezése, a valóságos megbocsátás nélküli, 
apai szeretethiányos istenképpel,
a sötétben nem látó Allah világa.

És Jézus Krisztus Istene, Apu, Abba is itt van ebben a világban.

Mondhat erre valamit az evangélium?

Márk evangéliuma 1,7-11

Abban az időben Keresztelő János ezt hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. 
Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a saruszíját. 
Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel majd meg benneteket!” 
 Ezekben a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, 
és megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban. 
És mindjárt, amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, 
és a Lélek, mint egy galamb, leszáll rá. Az égből pedig szózat hallatszott: 
„Te vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!”

Ezek az evangélium Igéi!

Kedves testvérek! A mai ünnep evangéliumában, azt hiszem, a legszebb mondat az utolsó: Te vagy ez én szeretett fiam, benned kedvem telik. Ezen a héten nagyon nyilvánvalóvá vált a világ közvéleménye számára az, hogy a szólásszabadság súlyosan sértheti bizonyos csoportoknak szélsőséges követőit. A szólásszabadságnak egy téves értelmezése: Ez pedig nagyon egyszerűen annyi, hogy bárhogyan ki lehet gúnyolni bárkit. Láthatjuk a franciaországi terrortámadásokból azt, hogy nagyon konkrét következménye van, mind az esztelen gúnyolódásnak, mind az esztelen bosszúállásnak.

Érdemes egy kicsit a mélyére nézni annak, hogy mi az alapvető különbség Allah alakja és Abba alakja között. Paptestvér mondta azt, aki Betlehemben járt, Betlehemben muszlim hívők felírták a falra keresztények elleni reakcióként azt, hogy „Allah olyan hatalmas, hogy neki nem lehet fia.” Idézetek a Koránból:

"Allah csupán egyetlen isten. Magasztaltassék! Hogyan is lehetne gyermeke?" Korán, 4, 171-172
Az I. szúra 116. része ezt mondja: "Azt mondták: „Allah gyermeket nemzett.” Magasztaltassék! Nem! Övé mindaz, ami az egekben és a Földön van! Minden [teremtmény] alázattal fordul Felé."

A II. szúra 59. "Jézus [teremtése] olyan Allah számára mint Ádámé, [akit] földből teremtett, majd azt mondta neki: „Legyél!” – és lett"

" És nem illik az a Kegyelmesnek, hogy fiat vegyen magához. Nincs senki az egekben és a földön, aki nem szolgaként jönne a Kegyelmeshez." ( 19. 92-93)

Ez egy felfogás Allahról. Allah olyan hatalmas, hogy neki nem lehet fia. Jézus Krisztus úgy szólította az Ő Istenét, hogy Abba. Vagyis a korabeli zsidó becéző apa megszólítással, apu, édesapa, apuci. Így szólította Istent az imáiban. Ez a szó, hogy Abba, magyarul azt jelenthetné, hogy apu.

Ezért most egy kicsit szeretnék veletek együtt, elgondolkodni azon, hogy mi a különbség Allah és Abba között. Egyáltalán tegyük fel azt a kérdést, hogy létezhet-e egyszerre több Isten. Illetve azt a kérdést is tegyük fel, hogy vajon ugyanazt az Istent imádja mindenki? Időnként szoktam hallani hívők, templomba járók szájából azt a nagyon pongyola, nagyon buta megfogalmazást, hogy mindannyian ugyan azt az egy Istent imádjuk. Végül is egy Isten van. Ugyanazt imádják a hinduk, muzulmánok, buddhisták, különböző keresztény felekezetek, a zsidók. Végül is egy Isten van.

Ez persze egy nagyon nagy igazság, hogy valóban egy Isten van. De ez nem jelenti azt, hogy mindenki Őt imádja. Hanem arról az egy Istenről vannak különböző megközelítési formák. Hogyha jobban megvizsgáljuk a különböző vallásoknak az istenképeit, akkor olyan óriási eltéréseket találunk, amikre nem mondhatjuk azt, hogy biztosan ugyanarról az Istenről szól. Természetesen egyetlen egy vallás se ad felmentést a tagjainak az erőszak felelőssége alól, a bűnnek a felelőssége alól. Sajnos kereszténység történetében is bizony előfordult és valószínűleg a jelen korban is előfordul, hogy ha jobban megvizsgáljuk azt, hogy a keresztények az Istenük nevében ugyanúgy nagyon sok szörnyű dolgot követtek el. Gondoljunk csak például az egyik utolsó keresztes hadjáratra, amikor gyerekeket küldtek a keresztes hadjáratba. Miért? Azért mert egy olyan teológiai felfogás volt, hogy a gyerekek ártatlanok, bűntelenek. Isten őket meg fogja védelmezni. Amikor a muszlimok meglátták, hogy gyerekek jönnek a hajókon, akkor jó nagyot nevettek. Elfogták a gyerekeket és rabszolgasorsra vitték őket.

Abba vagy Allah? Allah olyan hatalmas, hogy nem lehet fia. Vagyis nem osztja meg a hatalmát senkivel. Benedek pápa Regensburgban néhány évvel ezelőtt, mondott egy híres beszédet az egyetemen. Ebben arról beszélt, hogy Allah a muszlim felfogás szerinti isten, abszolút transzcendens. Nem akarok filozófia órát tartani, de egy picit mégiscsak muszáj. Abszolút transzcendens. Annyira fölötte áll a világnak, hogy elvileg akár még rosszat is parancsolhat és ezért ő nem kérhető számon. Illetve ő maga annyira fölötte áll a világ törvényeinek, hogy az ember úgy áll Allah előtt, hogy teljesen kiszámíthatatlan Allah akarata.

Mit gondolunk mi Abbáról, Jézus Krisztus Istenéről, a Mennyei Atyáról? Egyrészt mondjuk mi is azt, hogy abszolút transzcendens. Teljesen fölötte áll a világnak. Nem egy a világgal. Másrészt viszont azt is mondjuk, hogy immanens, hogy benne van a világban. Vagyis a Mennyei Atya vállalta azt, hogy elküldi a Fiát a világba és a Fia által megmutatja az embereknek, hogy velük van az Isten. Velünk együtt szenved, adott esetben. Nyilván nem ez a célja a teremtésnek, hogy Isten velünk együtt szenvedjen. De a bűnbe esett embert megmenteni akaró Isten, kész velünk együtt szenvedni. Kész arra, hogy szövetséget kössön velünk, a fia halála által. Tehát a Szentháromság, Atya, Fiú, és Szentlélek Isten, akinek a kinyilatkoztatását, az önfeltárását, az önmegmutatását hallottuk a mai Evangéliumban. Ez a Szentháromság teljesen másmilyen, mint Allah. Lehetne persze azt mondani, hogy: „Igen, Allahról azt mondják, hogy könyörületes. Allahról azt mondják, hogy hatalmas. Talán még azt is, hogy gondviselő.” De alapvetően gyökeresen más a Szentháromság Isten és az Allah isten.

Mi történt Franciaországban az elmúlt évszázadokban? Néhány rövid gondolat, nagy ugrásokkal. Franciaország nagyon erős katolikus, keresztény hagyományokkal rendelkezett. A protestantizmus sem tudta olyan nagyon megingatni. Köszönhetően annak, hogy azért a domonkosok, ferencesek, nagyon erős teológiai képzést folytattak Franciaországban. A franciák katolikus identitása nagyon erős volt évszázadokon keresztül. Igen ám, de jött a felvilágosodás, racionalizmus, aminek következményeként egyre jobban próbáltak önállósulni. Ebben nyilván voltak politikai okok is. Ezt nem akarom részletesen elemezni. Nem ez a helye ennek.

Lényeg, ami a lényeg, a francia nép teljes mértékben a szekuláris állam képét vállalta fel. Vagyis teljesen külön van az állam, külön van az Egyház. A hitet a magánélet szférába száműzte. Ezért volt lehetséges az, hogy ennek az újságnak (Charlie Hebdo) a szellemi hátterét maga a francia elnök is támogatta. Vagyis az újság kigúnyolhatta, akár a francia elnököt is. Mégis a francia elnök is támogatta, mert azt szimbolizálta, hogy bárki mondhat bárkiről bármit. Ez a teljes nihilista szabadság eszmény.

Igen ám, de akkor jött az abszolút transzcendens Istent követők felfogása. Pontosabban közülük a szélsőségesek felfogása, akik azt mondják, hogy igen is van a tetteknek következménye. Erről valószínűleg kevesen beszélnek, de nem lehet elmenni amellett, hogy van ok-okozat. Ez az ok-okozati racionalitás valahol mégiscsak a vallásból ered. Hogyha valaki nem hisz Istenben, akkor egy idő után el fogja veszíteni a józan eszét. Mert csak Isten tudja megőrizni az értelmünk fényénél azt, hogy az életünket normálisan vezessük. Tulajdonképpen fel kéne tenni azt a kérdést is, persze ez már egy nagyon radikális kérdés.

Melyik a borzalmasabb? Nem is pontos így ez a kérdés. Vajon nem ugyanolyan borzalmas a tömegmészárlás, mint Istennek a teljes gyalázása, ami történt annak az újságnak a munkatársai által éveken keresztül? Azt hiszem, hogy nem lehet különbséget tenni a kettő között. Én megnéztem ennek az újságnak a címlapjait. Az interneten utolérhető. Olyan szörnyű Szentháromság gyalázó képek voltak. Aztán a pápaságról is olyan gyalázatos képeket közöltek. Komolyan mondom, hogy ha most valamelyikkőtöknek a fia ilyet rajzolna, úgy kéne szájon vágni azt a fiát, hogy megjegyezze, hogy többet ilyen ne rajzoljon. A Bibliában is benne van az, hogy a jó apa megfenyíti a fiát. Mert ha nem fenyíti meg, akkor egy idő után az a fiú tönkre fogja tenni az egész családot. Valójában mind a kettő ugyanolyan borzalmas. Borzalmas volt, amit a szélsőséges muszlim hívők, terroristák vittek végbe.

De azt hiszem ugyanolyan borzalmas az Istengyalázó és a valóságos racionalizmustól már rég elszakadt, teljesen nihilista, mindenkit kigúnyoló világkép.  Ugyanolyan borzalmas. Mind a kettő borzalmas. Az egyik persze nagyon látványos, hogy vér fröccsen a falra. De az is ugyanolyan szörnyű, amikor az emberek lelkét teszik tönkre azzal, hogy bárkit bárhogyan ki lehet gúnyolni. A franciáknak számot kell vetniük ezzel. De nemcsak a franciáknak, hanem nekünk, magyaroknak is.  Minden nép fiának számot kell vetnie azzal, hogy egyrészt milyen Istenben hisz, illetve, hogy milyen ember akar ő maga lenni?

Nyilván a muszlim hívők nem azért válnak egy részük ilyenné, mert ilyen istenben hisznek. Ez nem következménye ennek. Azonban azon érdemes elgondolkodni, hogy el lehetett volna-e kerülni ezt a vérengzést? Illetve hogyan lehetne a valóságos Istent jobban megmutatnunk? Mert ez valahol a keresztények felelőssége, hogy tisztábban, jobban megmutassuk a Szentháromságot. Az Atyát, a Fiút és a Szentlelket. A Szeretet Istenét, azt, aki a saját Fiával örök szövetséget vállalt velünk. Kinyújtotta a kezét. Megengedte, hogy átszúrjuk a kezét. Mert a Mennyei Atya olyan hatalmas, hogy Neki lehet Fia! A Fiában mindannyiunkkal közösséget vállalt. Ez radikális különbség Allah féle istenkép és a Szentháromság között. Remélem, hogy követhető volt ez a néhány gondolatsor. Igazából csak egy vázlat volt. Amin érdemes elgondolkoznunk az, hogy mindannyian Isten szeretett gyermekei vagyunk. Minden ember kivétel nélkül. Ámen.
Szekszárd, Vásárosdombó, Sejttalálkozó, 2018. január 03. lejegyezte: Kárpáti Angéla
meghallgatható: 1074-es számú prédikáció csepeticsapata.hu vagy

– szeretettel Péter atya - Kérdések a reflexióhoz:
1.      Melyik gondolatot viszed el magaddal erre a hétre ebből a prédikációból?
2.      Létezhet-e egyszerre több Isten. Illetve azt a kérdést is tegyük fel, hogy vajon ugyanazt az Istent imádja mindenki?
Mit gondolunk mi Abbáról, Jézus Krisztus Istenéről, a Mennyei Atyáról?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Meghallod a szavam, kedves Ferenc pápa?

Kedves Ferenc pápa! Örülök, hogy te vagy a pápa! Jézus nagyon szeret téged és csodálatos terve van veled! Hadd mutatkozzak be egy kicsit! Cseh Péter Mihálynak hívnak. 37 éves vagyok, 10 éve római katolikus papként szolgálok. Hálás vagyok ezért, és szeretem a katolikus Egyházat! Papi jelmondatom: „Nyújtsd ki a kezedet!” (Márk 3,5) Magyarországon élek, ahol készülünk a 2021-es Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. Épp ezekben a hetekben tartottuk volna eredetileg, de te úgy döntöttél, hogy fussunk neki inkább egy év múlva! Adja az Úr, hogy sikerüljön! A pécsi egyházmegye papja vagyok. 2020. augusztus 5-e óta Szabadszentkirályon plébániai kormányzóként szolgálok, mert ide küldött a pécsi egyházmegye apostoli kormányzója, Dr. Udvardy György veszprémi érsek úr. Összesen 14 kis település népe van rám bízva, hogy imádkozzak értük és hirdessem nekik az örömhírt. Az elmúlt egy hónapban sok öröm és sok nehézség közepette megkezdtem itt ezt a szolgálatot. Hála a Feltámadt Jézus Krisztusnak, m

Hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben?

Az orvostudomány megkülönbözteti a klinikai, az agy- és a biológiai halál állapotát. A klinikai halálból vissza lehet hozni az embert sérülés nélkül. Az agyhalálból csak sérüléssel. A biológiai halálból nincs visszaút. Jézus feltámasztotta a biológiai halál állapotában levő Lázárt, aki már négy napja meghalt. Már szaga volt. (János 11) Jézus Krisztus azt mondta, hogy támasszunk föl halottakat. Én még nem támasztottam föl halottakat. Az én válaszom Jézus parancsára: "Igen, Mester. Megtesszük! De mondd meg, hogyan!" Hiszem, hogy az alábbi elmélet helyes. De őszintén kész vagyok változtatni rajta, ha jobbat találok. Tehát hogyan támasszunk föl halottakat 7 lépésben? Hallgasd meg a lelkigyakorlatomat, mely a 7 lépést veszi sorra, majd pedig külön a 3 fontos kérdésről szóló beszédemet!

Hokiztál már?

1993-ban tízéves voltam, amikor az osztálytársaim felvilágosítottak. Bár elég ügyetlenül kezdték. Világosan emlékszek a napra. A helyre. A hangulatra. Reggel volt. Iskolaudvar. Kezdődött a suli. A bicikli lezárása után éppen az osztálytársaimhoz sétáltam oda, három-négy fiúhoz. Az egyik vihogva, vigyorogva kérdezte: - Hokiztál már? Nem értettem igazán a kérdés körüli hangulatot, csak éreztem. Minden ember éghajlatot teremt maga körül. Fülledt éghajlat volt akkor. Értetlenül visszakérdeztem: -Földeákon hokizni?

Hogy néz ki egy hétköznapi ördögűzés?

Anthony Hopkins A rítus című filmben Az erősebb legyőzi az erőst Lukács evangélium 11,14-23 Egy alkalommal Jézus egy néma emberből űzött ki ördögöt. Amint az ördög kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott rajta. Egyesek azonban azt mondták: „Belzebubnak, az ördögök fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Mások próbára akarták tenni, és égi jelet követeltek tőle. Jézus belelátott gondolataikba, és így szólt hozzájuk: „Minden önmagában meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha a sátán önmagában meghasonlott, hogyan állhat fönn az országa? Ti ugyanis azt mondjátok, hogy Belzebub segítségével űzöm ki az ördögöket. Ám ha én Belzebub segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a ti fiaitok kinek a segítségével űzik ki? Ezért ők lesznek a bíráitok. Ha viszont én Isten ujjával (vagyis Isten erejével) űzöm ki az ördögöt, akkor bizonyára elérkezett hozzátok az Isten országa. Az erős ember fegyveresen őrzi házát. De birtoka csak addig van biztonságban, amíg el

Végül is mire jó ez az egész cölibátus dolog?

Kis tacskó voltam 2004. február 15-én, amikor elsőéves kispapként felkértek, hogy írjak egy cikket a cölibátusról a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola hallgatók által szerkesztett újságjába. Akkor ilyen szépen gondoltam a dolgot: Gondolatok a cölibátusról "Nem mindenki érti meg ezt a dolgot." (Mt 19,11) "Fiam, itt az idő, hogy megnősülj! Miért nem keresel már magadnak valakit?" Ki az közülünk, akinek ismeretlenek ezek a gondolatok? Senki. Mindenki találkozott már ezekkel a közhelyekkel a házasság, a családalapítás kapcsán. Van valami ebben a gondolkozásban, ami megsért bennünket. Nem lehet azt mondani, hogy "eljött az ideje a házasságnak", mert ha így tennénk, akkor csak vakon engedelmeskednénk a kényszernek. Miért a házasságról kezdtem el beszélni, ha a cölibátus a témám? Azért, mert úgy gondolom, hogy a két életállapotot nem érthetjük meg egymás nélkül. Mindkettőnél a szabad, felelősségteljes elköteleződés van a középpontban. Mindkettőnél a